Korona-krisen preget tredje kvartal - optimisme foran kommende vintersesong

Korona-krisen preget tredje kvartal - optimisme foran kommende vintersesong

SkiStars konsernsjef, Stefan Sjöstrand, kommenterer dagens situasjon:

Spredningen av koronaviruset har påvirket oss alle, og mars 2020 var måneden som ikke bare rystet verden, men også SkiStar. Da kom beskjeden om at vi måtte stenge våre virksomheter i Norge og Østerrike. Og 6. april ble vi av de svenske folkehelsemyndighetene rådet om å stenge også våre svenske anlegg, som følge av økende trykk på det lokale helsevesenet.

Som alltid har helse og sikkerhet høyest prioritet hos oss. Derfor har fokus ligget på våre medarbeidere og gjester, og vi vil understreke verdien av det fine samarbeidet vi har hatt med helsevesen og myndigheter i den rådende situasjonen.

Å avslutte sesongen tidligere, i kombinasjon med reiseforbud i de land vi har virksomhet, har medført et intensivt arbeid med å se over våre kostnader og planlagte investeringer.

Hele vårt inntektstap i tredje kvartal, -413 MSEK (eks. salg av andeler i eiendom og eiendeler knyttet til eiendomsutvikling) forklares av den tidlige nedstengningen av våre skianlegg. Vi har delvis parert inntektstapet gjennom variable kostnader, men i perioden også redusert faste kostnader som personal- markedsførings- og driftskostnader. I tillegg har vi utsatt planlagte investeringer for nærmere 181 MSEK.

Vi vil søke om støtte for delvis å dekke faste kostnader i Norge og Sverige. I perioden har vi fått statsstøtte i Sverige koblet til korttidsarbeid. I Norge har støtten kommet i form av forenklede prosedyrer slik at staten tar et større ansvar for de ansatte og dermed lavere personalkostnader for SkiStar.

Som nevnt i våre tidligere delårsrapporter, har vi i år en betydelig mindre gevinst fra eiendomsutvikling, 89 MSEK (169). Først og fremst skyldes det at vi hadde to større prosjekt (totalgevinst 90 MSEK) som ble realisert i første kvartal 208/19, men forklares også av et tregere marked for salg av andeler i Vacation Club-konseptet under koronakrisen. Delvis fordi det har vært vanskelig å gjennomføre salgsmøter.

Tross uvissheten som preger markedet har bookingsituasjonen for sesongen 2020/21, målt i antall bookede objektsnetter gjennom SkiStars losjiformidling, startet bedre enn foregående år og er per nå opp 1 prosent.

Øvrige forretningsområder koblet til vår kjernevirksomhet har vekst, spesielt gledelig er det at våre sportsbutikker vokser og har økt lønnsomhet. I våre fysiske butikker har vi mistet omsetning, men onlinesalget har økt med 43 prosent.

I Hundfjället i Sälen pågår byggingen av vår nye SkiStar Lodge for fullt og følger tidsplanen for åpning til sesongen 2021/22.

Den nye bokføringsstandarden for leasing, IFRS 16, som erstatter IAS17, får en relativt stor effekt for SkiStar. Vi har mange og lange leasingavtaler for blant annet markleie, som med den nye standarden vises som gjeld i balanseregnskapet. Som følge av dette øker eiendeler i nimånedersperioden med 765 MSEK, som svekker vår soliditet med 6 prosentenheter. Flere detaljer rundt effekten av IFRS 16 finnes på side 17 i rapporten.

Delårsrapport september 2019 - mai 2020

Tredje kvartal

• Nettoomsetningen for tredje kvartal minsket med 453 MSEK, 48 prosent, til 486 MSEK (939) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for tredje kvartal minsket med 266 MSEK, 104 prosent, til -10 MSEK (256) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje endte på -0,07 SEK (3,30), en reduksjon på 102 prosent.

Nimånedersperioden

• Nettoomsetningen for nimånedersperioden minsket med 355 MSEK, 14 prosent, til 2 211 MSEK (2 566) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for nimånedersperioden minsket med 280 MSEK, 42 prosent, til 387 MSEK (667) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje endte på 4,94 SEK (8,52), en reduksjon på 42 prosent.

Koronakrisens finansielle effekt

• På grunn av koronakrisen ble SkiStar tvunget til å avslutte vintersesongen på skianleggene før tiden, som har medført lavere inntekter og resultat sammenliknet med foregående år.

Denne informasjonen er SkiStar pålagt å offentliggjøre i henhold til EUs forskrift om markedsmisbruk og verdipapirloven. Informasjonen er gitt gjennom nedenstående kontaktpersons sekretariat for offentliggjøring 18. juni klokken 7.30 CET.

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 50 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.

SkiStar AB pressetjenste

Pressekontakt +46 280 841 60