Rekordmange nordmenn bestiller skiferie

Rekordmange nordmenn bestiller skiferie

Nordmenn bestiller skiferien tidligere enn før, ifølge SkiStar, som så langt kan melde om en økning på hele 25 prosent* i det norske markedet.

SkiStar eier og driver de to største skistedene i Norge, Trysil og Hemsedal. I tillegg til ÅreSälen og Vemdalen i Sverige. Så langt har det vært en bra høst for selskapet. Bookingtallene i det norske markedet viser en markant økning sammenliknet med samme periode i fjor.

I Trysil har hele 67 prosent* flere nordmenn bestilt skiferie. I Hemsedal er økningen fire prosent*. I svenske Åre, som også er en populær destinasjon for skisugne nordmenn, er tallet 22 prosent*.

Salgs- og markedssjef, Turid Backe-Viken, i SkiStar Trysil, sier det er gledelig at flere nordmenn har fått øynene opp for Norges største skidestinasjon.

- Forrige sesong opplevde mange at det var fullt da de skulle bestille. Nå vil de være på den sikre siden, og er tidligere ute. Det synes vi er veldig bra. Det er jul og nyttårvinterferieukene og påsken som skiller seg ut, sier hun.

Hemsedal har alltid hatt et godt grep om hjemmemarkedet. En økning på fire prosent så langt er, ifølge salgs-markedssjef i SkiStar Hemsedal, Kenneth Larsen, en bekreftelse på Hemsedals sterke posisjon.

- Nå bygger vi en ny lodge i Hemsedal med 600 senger, som er tilpasset det norske markedet. En investering som er nødvendig for å øke ytterligere. Forrige sesong var veldig bra, det blir denne også. Nå er det ikke lenge til vi kan kjøre i gang snøkanonene igjen, sier han.

I svenske Åre er det også mange norske gjester. Økningen på 22 prosent* merkes spesielt i uke 8 i vinterferien og uke 12, som er påsken.

- At nordmenn planlegger og bestiller skiferien såpass tidlig er et tydelig trendbrudd sammenliknet med tidligere år. Økningen i norske gjester i Åre er veldig bra, og 25 prosent* opp for SkiStar totalt er solid. Nå gjør vi de siste forberedelsene og gleder oss til å komme i gang med vintersesongen, sier Linda Morell, PR-sjef i SkiStar AB.

* SkiStars norske bookingstatistikk per 6. oktober 2015, sammenliknet med samme periode foregående år.

Vedlagte bilder er til fri bruk.

Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i SkiStar Trysil
Mob: (+47) 992 80 071
Mail: turid.viken@skistar.com

Kenneth Larsen, salgs- og markedssjef i SkiStar Hemsedal
Mob: (+47) 928 44 640
Mail: kenneth@skistar.com

Linda Morell, PR-sjef i SkiStar AB
Mob: (+46) 76 118 60 02
Mail: linda.morell@skistar.com

SkiStar AB (publ), hvis B-aksjer er noterte på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige samt Hemsedal og Trysil i Norge, samt Hammarbybacken i Stockholm. Markedsandelen er i Sverige 53 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 43 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Øvrige virksomheter er losjiformidlingskiskole og skiutleie.

Vinterhendelser: skistar.com/no/Events/