SkiStars mål med pilotprosjektet er å påvise at overgangen til helt fossilfri drift av et skianlegg er mulig. Foto: Hammarbybacken Stockholm

SkiStar gjennomfører et unikt pilotprosjekt for å drive et skianlegg helt uten fossile brensler energikilder

SkiStar, som er ledende innen fjellturisme i Skandinavia, tar nå et betydningsfullt skritt i omstillingen mot en fossilfri virksomhet ved å teste full elektrifisering av sin skivirksomhet. SkiStars skianlegg i Stockholm, Hammarbybacken, leder og utvikler pilotprosjektet. Dette markerer en viktig milepæl for selskapet mot klimamålene for 2030.

- Som markedsleder innen fjellturisme føler vi et ansvar for å drive omstillingen for klimaet, sier Fanny Sjödin, bærekraftssjef i SkiStar. Ved å tørre å teste viser vi at det er mulig å omstille et skianlegg til å være fossilfritt, samtidig som vi er svært ydmyke og åpne for alle lærdommene pilotprosjektet vil gi oss.

SkiStars mål med pilotprosjektet er å påvise at overgangen til helt fossilfri drift av et skianlegg er mulig. Dette innebærer at hele kjøretøyflåten byttes ut, inkludert seks kjøretøyer som drives av elektrisitet og lades med et Battery Energy Storage System (BESS). Det krever også helt nye arbeidsrutiner og opplæring av personalet.

- Vi utfordrer oss selv til å tenke nytt ved å våge å gjennomføre dette pilotprosjektet, og våre forhåpninger er at det skal lede oss videre i overgangen til mer bærekraftige fjellopplevelser, fortsetter Fanny Sjödin. Hammarbybacken, som er vår innovasjonshub, er en ideell arena for å tørre og prøve. Pilotprosjektet vil identifisere utfordringene vi vil møte i overgangen og rette fokuset mot riktige beslutninger og aktiviteter. Vår erfaring vil fungere som en kompass for å lette investeringsbeslutninger og identifisere neste steg fremover. Vi håper også at denne forpliktelsen vil inspirere andre til å følge vårt eksempel og oppfordrer samarbeidspartnere, gjester og politikere til å være med på reisen sammen med oss.

SkiStars overordnede klimamål når det gjelder bærekraft og miljø er å være helt klimanøytrale i driften av deres fjellanlegg innen 2030 og redusere deres totale utslipp med minst 50% sammenlignet med 2020/21. Klimamålene er godkjent av Science Based Targets Initiative (SBTi).

- På våre norske destinasjoner jobber vi målrettet med å utvikle destinasjonene våre mot selskapets klimamål. Siden vinteren 2021/2022 har vi drevet våre løypemaskiner og scootere på HVO100 diesel. Vi har intensivert utbytte til ledbelysning og blant annet tatt i bruk gps-måling for effektiv preparering av skibakkene. Vi ønsker å gjøre mer og håper at pilotprosjektet i Hammarbybacken vil kunne øke tempoet. Vi ønsker for eksempel å fremskynde at vi får tatt i bruk elektriske snøscootere sier Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonssjef i SkiStar Trysil.

- Hammarbybacken som skianlegg passer veldig godt for dette pilotprosjektet. Neste steg er å skalere opp dette for våre større skianlegg. Kunnskap og erfaring fra dette pilotprosjektet vil ha stor betydning ikke bare for oss som selskap, men også for hele bransjen fra et internasjonalt perspektiv. Dette markerer begynnelsen på en adferdsendring, og vår forhåpning er at det vil fungere som en katalysator for andre selskaper, uavhengig av bransje, til å våge å utforske og aktivt drive initiativer for å fremme overgangen for klimaet, sier Stefan Sjöstrand, administrerende direktør i SkiStar.

Om pilotprosjektet i Hammarbybacken: Start: 30. januar

Hele kjøretøyflåten drives med elektrisitet:

• 2 stk Taiga Motors Nomad (elektrisk snøscooter)

• 1 stk Prinoth E-motion Husky (elektrisk løypemaskin)

• 1 stk Volvo L25 Electric fra Volvo Construction Equipment (elektrisk hjullaster)

• 1 stk bil, VW ID cargo (elbil)

• 1 stk UTv, Polaris Ranger EV (elektrisk firhjuling)

Lading på stedet utføres via en Power Unit, PU500. Dette er et Battery Energy Storage System, BESS, som består av seks gjenbruksbatteripakker, tilsvarende 235 kWh. Ladeløsningen leveres av Volvo Energy og Volvo Construction Equipment. Serviceleverandør for Volvos produkter er Swecon Anläggningsmaskiner AB.

For å gjennomføre pilotprosjektet er det inngått ny strømavtale for all drift: 100% fornybar strøm og vann (Vattenfall og Ellevio)

Opplæring av personalet i atferdsendring, trening for å tilpasse seg nye arbeidsrutiner og være en aktiv del av endringsreisen.

Pressekonferanse

13. februar, kl. 08:00-09:00, Hammarbybacken, Stockholm. Under pressekonferansen vil SkiStar og samarbeidspartnere informere om de første to ukene av pilotprosjektet. Det vil være muligheter for intervjuer med nøkkelpersoner for å få mer innsikt og fakta om pilotprosjektet og påvirkningen på virksomheten. Deltakere på pressekonferansen inkluderer Karin Wanngård (S), finansbyråd i Stockholms by, Niklas Wahlberg, VP Partnership and System Solutions ved Volvo Group, og Lars Andreasen, Prinoth Sverige. For påmelding til pressekonferansen, send e-post til press@skistar.com

Om SBTi

SBTi står for Science Based Targets initiative (Initiativet for vitenskapsbaserte mål) og er en globalt anerkjent organisasjon som fremmer og støtter selskaper i å sette vitenskapsbaserte mål for å redusere sine klimagassutslipp og bekjempe klimaendringene. SBTi ble grunnlagt i 2015 av FN's Global Compact, World Wide Fund for Nature (WWF), World Resources Institute (WRI) og CDP (tidligere Carbon Disclosure Project).

Filmer og bilder som er tilgjengelige, lenket til pressemeldingen, er gratis å bruke i forbindelse med nyheten.

Fanny Sjödin, Bærekraftssjef i SkiStar: fanny.sjodin@skistar.com eller 070-929 32 86

Linda Morell, PR-sjef i SkiStar: linda.morell@skistar.com eller 076-11 860 02

Her finner du informasjon om SkiStars bærekraftsarbeid >

Om Hammarbybacken Stockholm (SE) >>

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Som den ledende feriearrangøren for Skandinavia er SkiStars forretningskonsept å skape minneverdige fjellopplevelser, utvikle bærekraftige reisemål, tilby overnatting, aktiviteter, produkter og tjenester av høyeste kvalitet med våre gjester i fokus. For mer informasjon, besøk www.skistar.com/en/corporate

SkiStar AB pressetjenste

Pressekontakt +46 280 841 60