SkiStar samler krefter for å bevare hvite vintre og redusere klimautslipp frem til 2030

SkiStar, det ledende fjellturismeselskapet i Skandinavia innen alpin fjellturisme, oppfordrer til å redusere klimautslipp for å bevare hvite vintre også i fremtiden. Ved å engasjere gjester, samarbeidspartnere og allmennheten ønsker selskapet å være en pådriver i klimatiltak. SkiStar oppfordrer alle til å delta i bærekraftstiltak, ta mer bevisste valg og bidra til å redusere klimautslipp. Gjennom samarbeid kan vi bevare vinteren hvit og sikre at fremtidige generasjoner også får gode opplevelser på snø.

– Vi er stolte av å kunne presentere vårt engasjement for å redusere klimautslipp og skape en mer bærekraftig fremtid, men vi vet at reisen bare har begynt og at vi har langt igjen. Ved å dele våre klimamål og veien dit håper vi å inspirere våre gjester, samarbeidspartnere og allmennheten. Sammen kan vi gjøre reell forandring for å bevare de hvite vintrene, sier Fanny Sjödin, bærekraftssjef i SkiStar.

SkiStar har allerede iverksatt en rekke tiltak for å redusere sin miljøpåvirkning og nå sine klimamål. Noen av tiltakene er:

• Har siden 2015 redusert direkte utslipp med 86 prosent.
  • Samtlige tråkkemaskiner i SkiStar drives av fornybar diesel (HVO 100).
  • Våren 2022 kjørte SkiStar verdens første elektriske tråkkemaskin i Sälen.
  • Har bestilt 100 stk. av verdens første serieproduserte el-snøscooter.
  • Engasjert og aktiv på nasjonal, regional og lokal nivå når det gjelder infrastruktur på destinasjonene, og til og fra destinasjonene.
  • Antall ladestasjoner på destinasjonene er doblet.
  • Jobber aktivt med å energieffektivisere virksomheten, som eksempelvis oppvarming og snøproduksjon. Med et automatisert system for snøproduksjon produseres snøen når værforholdene er mest optimale, noe som har bidratt til å redusere energiforbruket de siste ti årene.

– Vi er langt fra ferdige, men vi har en tydelig plan og har gjort betydelige fremskritt. Vi tar et helhetlig grep om klimaområdet og engasjerer oss i gjestenes transport til våre destinasjoner. Allerede i 2015 var vi bransjepionerer da vi begynte å bruke fornybar diesel (HVO 100) i våre tråkkemaskiner, og fra sesongen 21/22 omfatter det hele flåten av tråkkemaskiner. Gjennom ny teknologi for å redusere drivstofforbruk, energieffektiviseringer og økt ressursbruk har vi redusert utslippene fra vår egen virksomhet med 86 (84) prosent sammenlignet med 2015. Vi er fast bestemt på å fortsette reisen mot en mer bærekraftig fremtid, og vi ser frem til å samarbeide enda mer med våre gjester, samarbeidspartnere og allmennheten for å gjøre en virkelig forskjell, legger Fanny Sjödin til.

Klimamålene er godkjent av Science Based Targets (SBT), et initiativ grunnlagt i 2015 av FNs Global Compact og Verdens Naturfond. Godkjenningen fra SBT viser at SkiStars klimamål er i tråd med vitenskapelig baserte retningslinjer for å bekjempe klimaendringer, og at klimamålene er utformet for å oppfylle målene i Parisavtalen. Dette gjør SkiStar til et av få selskaper i bransjen som har fått sine klimamål godkjent av SBT.

I henhold til de fastsatte klimamålene vil SkiStar redusere sine totale utslipp med 50% innen 2030. Dette innebærer en betydelig reduksjon av selskapets karbonutslipp og en sterkere satsning på bærekraft og miljøvennlig drift. Her finner du detaljert informasjon om SkiStars klimamål og veien dit >

Fanny Sjödin, Bærekraftssjef SkiStar

Mail: fanny.sjodin@skistar.com

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Som den ledende feriearrangøren for Skandinavia er SkiStars forretningskonsept å skape minneverdige fjellopplevelser, utvikle bærekraftige reisemål, tilby overnatting, aktiviteter, produkter og tjenester av høyeste kvalitet med våre gjester i fokus. For mer informasjon, besøk www.skistar.com/en/corporate

SkiStar AB pressetjenste

Pressekontakt +46 280 841 60