Trysil 17. desember 2019. Masse snø og fine forhold til jule- og nyttårshelgen. Foto: Ola Matsson

​Tidlig sesongstart og fine forutsetninger for jul og nyttår

Som en kommentar til dagens situasjon i SkiStar sier fungerende konsernsjef Anders Örnulf:

Vinteren kom tidlig med kulde og snø på samtlige destinasjoner, som har medført gode forutsetninger for snøproduksjon og tidlig sesongstart, samt at våre anlegg er i fantastisk stand til jule- og nyttårshelgen.

Resultat etter skatt minsket med 101 MSEK i perioden. Største forklaringen er en reduksjon i kapitalgevinst fra vår kommersielle eiendomsutvikling på 78 MSEK. Dette skal sees på som en periodiseringseffekt. Vi ser fortsatt god etterspørsel etter tomter, leiligheter og Vacation Club-andeler på våre destinasjoner. Periodens gevinst er som forventet, men er ikke sammenliknbar med fjorårets gevinst på dette tidspunkt da to større prosjekter ble ferdigstilt i Sälen høsten 2018. En annen forklaring er uvanlig gunstig forhold i forsesongen for snøproduksjon og øvrig arbeid med klargjøring av bakker. Dette har medført forskjellige kostnader, først og fremst relatert til snøproduksjon, men det har også betydd tidlig åpning for våre gjester. Resultateffekten er -10 MSEK i Q1, men uforandret sesongen sett under ett.

Booking-situasjonen, målt i antall bookede objektsnetter gjennom SkiStars losjiformidling, er i paritet med fjoråret og innebærer at nærmere 80 prosent av sesongens losjisalg allerede er booket. Nå venter en sterk jule- og nyttårsperiode med høyt belegg. Vi kan også se en økende trend med ferie på hjemmebane i det svenske markedet. En gunstig svensk krone har også påvirket det utenlandske markedet og vi ser en økt vekst i antall gjester, framfor alt fra Danmark.

Foran sesongen er det gjort større investeringer i vår kjernevirksomhet. Med nye bakker, forsterket snøproduksjon og utvikling av eksisterende skiområder, kan våre gjester få en fantastisk vinteropplevelse og skiprodukt i våre anlegg. Utover det ser vi fram til å ønske de første gjestene velkommen til Scandinavian Mountains Airport, flyplassen mellom Sälen og Trysil, som åpner for trafikk 22. desember med direktelinjer fra fem svenske og to danske destinasjoner, samt en fra Storbritannia. SkiStar er en av mange aksjeeiere i det som skal bli en vekstkatalysator i regionen.

Nytt i år er at EQPE også er leverandør av arbeidsklær. Utendørsarbeid på våre destinasjoner stiller høye krav til klær som er funksjonelle, behagelige og slitesterke, som kan møte alle typer utfordringer. Tidligere arbeidsklær er gitt bort til en svensk bistandsorganisasjon som arbeider for å skape bedre forutsetninger for mennesker i utsatte land, og for en mer rettferdig ressursfordeling.

Den nye regnskapsstandarden for leasing, IFRS 16, som erstatter IAS17, får en relativ stor effekt for SkiStar. Vi har mange lange leasingavtaler, blant annet for markleie, som nå vises som gjeld i balanseregnskapet. Våre aktiva øker som en effekt av dette med 790 MSEK, noe som svekker vår soliditet med seks prosent. Flere detaljer rundt effekten av IFRS 16 finnes på side 16 i rapporten.

Vi ser med optimisme fram til enda en bra vintersesong på våre seks destinasjoner og jeg håper vi sees i våre bakker!

Anders Örnulf
Fungerende konsernsjef

Delårsrapport – september 2019 – november 2019

Første kvartal

• Nettoomsetningen første kvartal minsket med 75 MSEK, 38 prosent, til 121 MSEK (196) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt første kvartal minsket med 101 MSEK, 70 prosent, til -245 MSEK (-144) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje endte på -3,03 SEK (-1,73), en reduksjon på 75 prosent.
  • Samtlige destinasjoner er åpne og nærmere 80 prosent av sesongens losjisalg er booket!

Denne informasjon er SkiStar AB pålagt å offentliggjøre i henhold til EUs direktiv om markedsmisbruk og verdipapirloven. Informasjonen er gitt gjennom nedenstående kontaktpersons sekretariat for offentliggjøring 19. desember 2019 klokken 07.30 CET.

Ytterligere informasjon gis av:

Anders Örnulf, fungerende konsernsjef, tel: +46 (0) 280 880 80

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 50 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.