Gå videre til innhold
Solibo kjøper FRAM Forvaltning - blir største frittstående boligforvalter i Norge

Pressemelding -

Solibo AS kjøper FRAM Forvaltning AS, og blir med det den største forvalteren av borettslag og sameier som ikke er et boligbyggelag. Etter denne transaksjonen vil Solibo i 2023 ha en samlet omsetning på ca. 30 mnok, sysselsette 30 ansatte, og forvalte over 12.000 boliger fordelt på nærmere 400 sameier og borettslag.

Størrelse gir styrke til utvikling av digitale tjenester

- I dagens marked er man avhengig av en viss størrelse for å ha muskler til å ta og beholde en markedsposisjon. Vi satser tungt på teknologiutvikling som et konkurransefortrinn, og det å komme opp i denne størrelsen er nødvendig for å kunne etablere det tech-miljøet vi ønsker å ha internt hos oss, sier daglig leder i Solibo, Magnus Babsvik.

Solibo har tidligere i år lansert Solibo Home som et gratis styreverktøy til alle sameier og borettslag, og har en klar plan for videre utvikling av digitale tjenester. Solibo ønsker å drive utvikling med interne ressurser i Norge, og det er allerede flere ansatte som jobber med teknologi og utvikling i selskapet. Dette oppkjøpet vil bidra til at Solibo kan øke utviklingstakten gjennom å ansette flere it-utviklere, og raskere realisere sine planer.

Daglig leder i Solibo AS, Magnus Babsvik

- Det er samtidig veldig gøy å få med så erfarne, motiverte og engasjerte mennesker på laget. Det har vært god kjemi fra første møte, og de ansatte i FRAM Forvaltning tilfører tung bransjeerfaring og verdifull kompetanse til et relativt ungt miljø.

Rigger for utbyggersamarbeid

De nåværende eierne av FRAM Forvaltning brøt i sin tid ut av Fredrikstad og Omegn Boligbyggelag (FOBBL, nå fusjonert inn i OBOS) og Sarpsborg og Omegn Boligbyggelag (SOBBL).

Dagens eiere av FRAM Forvaltning, fra venstre: Linda, Kjersti og Lise

De siste 11 årene har de bygd opp selskapet FRAM Forvaltning fra null til en omsetning på ca. 10 mnok og et tilhørende resultat på 2 millioner kroner. De er i dag den største frittstående boligforvalteren i Østfold.

FRAM Forvaltning har et så godt rennommé i regionen at de er et selvsagt valg av forretningsfører for mange av de største utbyggerne i området, deriblant Solid Eiendom, Værste AS, Backe Prosjekt AS og Frigaard Eiendom AS.

- De siste årene har vi bistått utbyggerne med stadig flere og større prosjekter. Vi leverer godt i dag, men for å sikre oss at vi er store nok til å også kunne gjøre det om to og tre år var dette absolutt et riktig trekk for oss. Da kan vi videreføre samarbeidene med utbyggerne vi er så glad i, sier Linda i FRAM Forvaltning fornøyd.

God løsning også for ansatte og kunder

Linda synes også dette er en god løsning for både ansatte i FRAM Forvaltning og for deres kunder.

- Vi skal fortsette å levere til våre kunder akkurat som før, med like høy servicegrad, men ved å bli med på laget med Solibo vil vi kunne tilby våre kunder enda flere tjenester. I tillegg er det fint for de ansatte her å bli en del av et enda større sosialt og faglig miljø - det merker vi allerede.

Utbyggersamarbeid strategisk prioritet

Erlend Glad er nylig ansatt som forretningsutvikler og advokat i Solibo, og kan avsløre at utbyggersamarbeid er en strategisk prioritet.

- Vi kan nå levere en veldig spennende totalpakke til utbyggere, utover ordinær forretningsførsel, i forbindelse med stiftelse, etablering og drift av nye sameier og borettslag.

- Vi burde definitivt være det åpenbare valget av forretningsfører for alle utbyggere, avslutter Erlend.

Emner

Solibo satser tungt på å bli den foretrukne samarbeidspartneren på stiftelse og etablering av nye sameier og borettslag, og utbyggere bør velge Solibo fordi:

• Vi har ansatt egen advokat hos oss som kan forestå seksjonering.
    • Vi er Norges største formidler av styreledelse, og har gjennom det mulighet til å ta hånd om etablering av interimsstyre og styrerepresentasjon for utbygger.
    • Vi har etablert en egen avdeling for utbyggersamarbeid, slik at vi kan være proaktive og støtte utbyggernes prosjektledere, heller enn at de må mase på ansatte hos oss som primært har andre arbeidsoppgaver.
    • Vi er langt fremme digitalt, og samarbeider gjerne med utbyggere om å få til en felles, smidig kundereise for boligkjøperne.
    • Og viktigst av alt, vi bygger ikke boliger, så utbyggerne serverer ikke forretninger til en konkurrent.

Solibo AS er en one-stop-shop for alle borettslag og sameier i Norge. Solibo driver med eiendomsforvaltning og rådgivning, og satser spesielt på IT og utvikling av nye digitale tjenester som forenkler både styrets og beboernes hverdag. Solibo ble stiftet i 2018, og er dermed en relativt ny utfordrer i et marked som trenger å bli utfordret.

Peder Normann Aarum

Pressekontakt Head of Marketing and Sales PR & Kommunikasjon 95944238

Forenkler styrets hverdag og øker boligselskapets verdier

Vi har et langsiktig perspektiv, med en målsetning om å være den utvilsomt foretrukne samarbeidspartneren for alle borettslag og sameier. Vi bygger derfor systematisk kunnskap, selskapskultur og egne systemer for å realisere denne målsetningen. Solibo skal være en pådriver for innovasjon og den foretrukne arbeidsplassen innen vårt segment.

Det er i dag over 1.000 selskap i Norge som forvalter ett eller flere boligselskap. Solibo har på rekordtid vokst til å bli en stor aktør i Norge, og vår målsetning er å være den største boligforvalteren i Norge i løpet av få år.

Solibo AS
    Dronning Eufemias gate 16