Aden Foyer fullfører «The Ballet Girl EP» med en hyllest til «Galileo Galilei»

Aden Foyer fullfører «The Ballet Girl EP» med en hyllest til «Galileo Galilei»

Aden Foyer slapp i oktober i fjor debut-singelen «The Ballet Girl» som gikk viralt på TikTok, #1 i Norge og lå drøye 150 dager på topplistene, før den fant veien til flere Top50-lister i Europa. Siden den gang har han sluppet 60-talls inspirerte «Other Side of the Moon» og den sommerlige feelgood låten «Sunshine Prescription» - alle med høykvalitets musikkvideoer laget av stjerneskuddet Andreas Hem, som er med på på å forsterke 60-talls symbolikken og hyller de «gamle» måtene å gjøre ting på.

Nå kommer «Galileo Galilei» - en hyllest til filosofen, astronomen og fysikeren med samme navn. Selv om han fulgte en annen sti som førte til musikken, kaster låten lys på Aden Foyers egen barndomsdrøm om å bli forsker. «Galileo Galilei» hyller begge disse lidenskapene og skaper en bro mellom vitenskap og kunst.

«Det handler vel i bunn og grunn om at jeg er ekstremt nysgjerrig på alt, og derfor vil gjøre alt. Jeg elsker å lage musikk og skrive historier, men jeg vil også gjøre ting som å opprette et dyrereservat, dra til månen og forske på genmodifisering. I den rekkefølgen.» – fortalte Aden Foyer til 730.no tidligere i år.

Låten er siste del av og fullfører prosjektet «The Ballet Girl EP», skrevet og produsert i sin helthet sammen med fast partner in crime Paul Hers.

«Denne EP-en gjenspeiler året mitt siden jeg slapp «The Ballet Girl». Sangene er skrevet på helt forskjellige steder, fra de norske skogene til den meksikanske ørkenen - og de fanger alle min kjærlighet for historiefortelling på svært forskjellige måter. Med temaer som spenner fra det bisarre til essensiell kjærlighet og lyst, kunne jeg ikke vært mer spent på å dele denne samlingen med sanger med verden.»

Siden suksessen med «The Ballet Girl» i fjor høst har den halvt norske/halvt franske Askergutten signert med Columbia Records US, som den andre norske artisten i tillegg til girl in red.

I dag er «The Ballet Girl» streamet over 55 millioner ganger (Platina i Norge, gull i Frankrike) og ligger stødig på topplistene på radio i bla Norge, Frankrike, Polen og Danmark. I juni fremførte han for første gang låten live foran 10 000 mennesker (+3 millioner TV-seere) under TV-programmet «Les chansons de l'été» i Frankrike, og i august stod han på scenen både i Stockholm under radiofestivalen RIXFM og «Top of the pops» i polske Sopot.

I mars 2024 spiller han sin første konsert i Paris, men vi håper vi får se han på scenen i Norge før den tid.

«Galileo Galilei» og «The Ballet Girl EP» er ute fredag 8.september.