Brannslukningslåt fra Marion Woodseth

Brannslukningslåt fra Marion Woodseth

Med "Når taket brenne" synger Marion Woodseth om hvor vanskelig det er når man tror man har det for bra til å kunne klage, selv når man virkelig kunne hatt bruk for trøst, hjelp og støtte. Ute fredag 13. januar.

2022 var et bra år for Marion Woodseth.
Hun fikk hund!
Og hun ga ut musikk som igjen og igjen ble tatt godt imot.
Særlig «Bølge» ble spilt så mye på P3 og P1 at det ble en vaskeekte radiohit.
Og Marion avsluttet like godt året med å gi ut to julelåter, spille konsert midt i Oslomarka og å feire jul med sine nære og kjære i hjembygda Kvinnherad.

Men selv gode år har dårlige dager, og «Når taket brenne» er en nær skildring av hvordan det føles når livet ikke helt går som det skal. En sår, men vakker start på 2023.

«Det handler om når tannhjula stritter ekstra imot hverandre. For å ikke gå alt for symbolsk og mystisk til verks så handler den om det å ikke klare å strekke til i alle ledd. Å føle man burde klart, vært eller gjort mer. Den følelsen bygger seg opp til det renner over. Men kun på innsiden».

For fasaden er feilfri, selv mens taket står i brann. Marion beskriver følelsen av å kjempe for å bevare et tilsynelatende perfekt ytre, mens det føles som om alt går galt på innsiden. Å være en støttespiller for andre, men aldri be om det samme tilbake.

«Jeg vet jeg ikke er den eneste som tenker sånn. At jeg rent objektivt har det for bra til å få lov å ha det vanskelig og vondt. Eller i hvert fall ikke klage over det. For, det finnes jo alltid noen som har det verre, så jeg må bare ta meg sammen.»

Tung tematikk som rent musikalsk befinner seg i en langt lettere og mer positiv sfære. Marion sier hun er inspisert av artister og band som The 1975, Kacey Musgraves, MUNA, men også sterke skandinaviske stemmer som Miriam Bryant og Veronica Maggio.
Låten har hun skrevet og produsert sammen med Alf Vaksdal og Samuel Nimoson Jr.

«Det er en mix mellom det organiske og elektroniske der vi har bevart det nære, men allikevel ønsket at det samtidig utspiller seg med mye lyd enkelte steder. Det var viktig for meg at melodien gjenspeiler symbolikken og det kaotiske i teksten.»

Dette er en låt for alle som tror de må holde maska, holde kjeft og holde fasaden. Alle de som føler at de må hjelpe andre, men aldri får be om hjelp selv. «Når taket brenne» er en påminnelse om at det flyvertene sier før avgang er riktig; du må ta på din egen maske først før du kan hjelpe andre.

«Når taket brenne» med Marion Woodseth er ute 13. januar, og kanskje kan den minne deg om å stoppe opp og hente det metaforiske brannslukningsapparatet første gang det piper i din mentale røykvarsler. Ikke vent til hele taket står i brann.