Tyr og Stig Brenner går sammen på "Månen"

Tyr og Stig Brenner går sammen på "Månen"

Tyr har med seg tungvekter Stig Brenner, og følger opp to fulle by: Larm-konserter og «Årets Stjerneskudd»-nominasjon med høstens kanskje fineste låt.

«Månen» er første låt ut fra Tyrs kommende debutalbum, og symboliserer starten på et nytt kapittel for den unge ordsmeden.

«Månen er en skildring av et forhold som egentlig skulle endt for lenge siden, men som bare går i sirkler. Selv om begge påfører hverandre smerte har man blitt så avhengig av den smerten at man ikke klarer å gjøre seg ferdig med forholdet.» – forteller Tyr

Låten ble til helt tilfeldig, er produsert av stjerneprodusenten Mogilla og laget sammen med en av landets mest innflytelsesrike artister de siste årene, Stig Brenner.

«Låten skjedde ved ett fint uhell, men vi endte så heldige i enden, selv på tross av at vi aldri fikk månen eller noe av det andre vi ble lovet. Kjemien i studio fikk være med i melodiene og språket» - Stig Brenner.

Norges mest produktive rapper har for lengst bevist at han har en unik teft for tekst og melodi, og nå viser Tyr at han også kan synge på nivå med de beste. Og at det i tillegg faller ganske lett og naturlig for han.

«Låten kom ut av at jeg og Stig jobbet på samme sted i forskjellige studioer og møtte på hverandre på kjøkkenet. 6 timer senere var klokken 5 om morgenen, og vi hadde denne låten. Jeg har hatt lyst til å lage musikk med Stig siden jeg hørte den første EP-en hans da jeg var 14, så jeg er veldig glad for samarbeidet. Mogilla drepte det på prodden og.» – avslutter Tyr

Tyr har gjennom det siste året markert seg som en av de mest spennende artistene på den norske musikkscenen. På kort tid har den unge rapperen blitt en ettertraktet featureartist, solgt ut Parkteateret, sjarmert publikum på blant annet Slottsfjell og Feelings, og ikke minst blitt Spellemannsnominert i kategorien «Årets HipHop» for sin debutmixtape «TyrTape», som også fikk terningkast 6 og tittelen «årets rapalbum» av Aftenposten. I løpet av året har han også rukket å levere sterke vers på Beathovens «Tyrthoven», Turabs «Penger i banken» og L:U:N:A sin «Gråter», i tillegg til EP-en «2 Horn» med kompis Oscar Blesson.

«Månen» er ute 29.september