Ylva (artwork)

Ylva slipper ny versjon av Dinas "Bli hos meg" fra 2003

Før sommeren kom Ylva tilbake sterkere enn noen sinne med popperlene «Lover» og «Hvis jeg bare visste». Etter å ha vært stille i nesten to år har hun brukt tid på å finne sitt sound og sin retning. Nå slipper hun «Bli hos meg», en ny og forfriskende versjon av Dinas megahit fra 2003.

«Ahh, jeg har gledet meg så mye til å dele denne med dere. Det har lenge vært en ide å gjøre denne låta til en «2023-versjon», men med de gøye 2000s-elementene. Det er en ekte banger som vi ønsket å gi nytt liv! Det er flinkeste Filip Kollsete som har laget den digge prodden» - Ylva

Når Ylva hører låten blir hun tatt tilbake til sin gamle CD-spiller og skinny jeans. Selv om hun selv er født i år 2000, bare fire år før originalen kom, satte den sitt preg på barndommen hennes.

«Jeg husker godt jeg hørte på den da jeg var liten. Sikkert i en smurfeversjon også. Jeg husker også at jeg fikk pappa til å brenne CD-er med mashups av alle favorittsangene mine, så jeg kunne ha show, haha» - Ylva

Ylva Johnsen Olaisen fra Kristiansand ga sist ut musikk i 2021. Det samme året blåste hun folk av banen på by:Larm, og i 2022 åpnet hun for Molly Sandén i Oslo. Med den unike stemmen og kraften som gjennomsyrer alt hun gjør som låtskriver, formidler og sceneartist, er hun endelig tilbake med ny musikk - sammen med sitt nye team i Nora Collective og Sony Music.

«Bli hos meg» er ute 22. september.

____________

Som et naturtalent som vokalist og låtskriver jobber Ylva målbevisst for å utvikle seg som artist på alle nivåer. Utviklingen siden hun satset alt på musikkarrieren som 16-åring til nå har vært stor, men det er bare å forvente når man får sitt gjennombrudd i tenårene og dermed har dokumentert, og tidvis også gitt ut, musikk som reflekterer en naturlig utforskertrang.

«Jeg er bare 22, så jeg kommer helt sikkert til å forandre meg mye de neste seks årene også. Men jeg tviler på at det blir like store forandringer som fra 16 og til nå. Særlig med tanke på at jeg har fått jobbe med, og lære av, så mange fantastiske og talentfulle folk, som har resultert i at jeg har et ganske klart bilde på hva jeg ønsker. Og det er å dyrke min egenart som artist» - Ylva

Samarbeid med Unge Ferrari/Stig Brenner har gitt oss duettene «Bli her» og «Bagasje», i tillegg til at hun åpnet for ham på norgesturné i 2019. Samarbeidet var noe som fikk henne til å skifte språk fra engelsk til norsk - som hun føler gjør fallhøyden større, men at det også treffer så mye hardere.

«Jeg fulgte opp Urettferdig og Bagasje med EP’en Gule roser i 2021, og kjenner at det er noe eget når jeg synger på norsk. Så jeg vil ha mer av det! Og jeg elsker utfordringen det er å finne akkurat de rette ordene og vendingene for at jeg skal uttrykke det jeg føler og vil si. For jeg vil si noe, gi noe, med musikken min.»

Og i 2023 gleder hun seg veldig til å vise frem hva hun sitter på.

Regions