AVIS@sporveien -  hva er det?

AVIS@sporveien - hva er det?

I 2009 ble Økern T-banestasjon bygget helt om som en del av det store ringveiprosjektet Økern – Sinsen samtidig som Grorudbanen skulle kjøre som normalt. Det ble fort klart at Sporveien ikke hadde tilstrekkelig antall sikkerhetsvakter til å ivareta sikkerheten på Økern. T-banens sikkerhetsstab ble derfor koplet inn for å finne ut hvordan trafikk, passasjerer og anleggsarbeider kunne samvirke uten at det skulle oppstå farlige situasjoner.

Planlegger du arbeid ved og eller i spor? Les mer her og søk ved hjelp av skjema på siden.

Utfordringene ble møtt ved at T-banen innførte en risikobasert tilnærming som bestod i at arbeider vurderes ut fra:

• Hvilke farer kan oppstå når T-banetrafikken skal avvikles uten forsinkelser?
  • Hvor sannsynlige er farene?
  • De sannsynlige farer skal det etableres sikkerhetstiltak (barrierer) mot.

Man kan si det slik at før ble sikkerhetstiltaket bestemt først dvs sikkerhetsvakt som selv skulle håndtere en hvilken som helst type aktivitet og fare. Nå vurderes farene først og deretter velges den mest gunstige barrieren. Ansvaret for og kostnadene knyttet til barrierene, dekkes av utbygger.

Som et aktuelt eksempler på barrierer vises til Nydalen stasjon der det er bygget et tett rom rundt byggearbeidene. Rommet er utformet slik at byggearbeidene er godt adskilt fra de reisende og arbeidene hindrer ikke evakuering fra spor eller på plattform.

AVIS-teamet rapporterer til Driftssjefen i Sporveien T-banen og Sporveien Trikken. Sikkerhetstiltakene ivaretar trafikksikkerhet, motvirker trafikkforsinkelse og gir gode HMS-forhold for personer som utfører de forskjellige aktivitetene. Farer som vurderes er typisk:

• Påkjørsel av personer som oppholder seg i eller tett ved sporet.
  • Sammenstøt med arbeidsmaskiner som er i eller nær sporet.
  • Sammenstøt med fallende eller svingende laster ved sporet.
  • Sprut fra sprengningsarbeider.
  • Strømgjennomgang på grunn av berøring av strømskinner, ,kontaktledning (kjøreledning )strømavtagere eller andre strømførende ledere.
  • Svekkelse og utrasing av banelegemet på grunn av utgraving.
  • Utrasing ned i spor på grunn av oppfylling av masser høyere enn spor, over tunneler, på broer og fra høye bygg nær spor.

AVIS vurderer aktiviteter opp til 30 m fra T-banesporene. Trikkens forstadsbaner og verkstedsområdene er i ferd med inngå i AVIS-teamets arbeidsoppgaver. Siden 2009 er det gjort hundrevis av risikovurderinger og gitt sikkerhetsopplæring til nesten 5 000 anleggsarbeidere knyttet til Sporveisprosjekter og naboers prosjekter.

AVIS funksjonen har bidratt til å unngå alvorlige trafikkulykker og bidrar også til bedret HMS for personer som har aktiviteter langs sporene våre.

AVIS har egen Sporveis e-post adresse og nå kan aktiviteter meldes direkte inn via Sporveiens hjemmeside der det også ligger noe informasjon.

AVIS =  Arbeid Ved I Spor

Les mer om AVIS og søk om tillatelse til arbeid ved og i spor her!