Holmenkollen skifestival

Holmenkollen skifestival og «den store styrkeprøven»

8. til 10. mars er det igjen duket for Holmenkollen skifestival, en skifestival som mange ønsker å se og oppleve, og en skifestival som vi har gode tradisjoner med å kjøre publikum til og fra.

Holmenkollen skifestival har en fin historie
Holmenkollen skifestival har lange tradisjoner og historien kan skrives tilbake til 1892. Siden den tid har det blitt hoppet utallige hopp i Holmenkollbakken og det er gått utallige mil på ski gjennom Nordmarka, Kronprins Olav deltok i hopp i 1922 og 1923. Nå samles hele verdenseliten igjen til tvekamp på toppen av Holmenkollåsen og i Nordmarka, og det er ventet opp mot 80 – 100 000 tilskuere under 5 – mila!

Ny retning
Skifestivalen i fjor tok en litt ny retning, «folkefesten» i Nordmarka fikk en ny dimensjon og ble en stor utfordring for både arrangør og oss i Sporveien og alle andre involverte. Kombinasjonen av overdreven bruk av alkohol og store publikumsmengder utviklet seg til det sanne kaos, sikkerheten ved T-banen ble satt på prøve og T-banen måtte tidvis stoppe da folk tok i bruk sporet for å gå ned til byen. Dessverre så opplevde vi også at en publikummer ble alvorlig skadet og oppmerksomheten var enorm. Sporveien og T-banen gjorde i fjor det den skulle, vi kjørte T-banen som planlagt men måtte ved noen anledninger stoppe når det gikk på sikkerheten løs samt at den tragiske ulykken som inntraff medførte en stans.

Evaluering
I forkant av årets skifestival har vi nøye evaluert gjennomføringen av fjoråret og sett på hva vi eventuelt kan gjøre annerledes. Evalueringen har vært i nært samarbeid med Holmenkollen skifestival, Politiet, Bymiljøetaten og Ruter, det er en utfordring at det kun går en vei opp til Holmenkollen og at det er én T-banelinje.

Sikkert og robust T-banetilbud med maksimal kapasitet
Sporveien setter alltid sikkerhet først og det vil alltid være førende for hva vi gjør. Ved siden av det handler det om å etablere et tilbud med T-banen som gir maksimal kapasitet og som er robust til å drifte gjennom hele dagen. I år endrer vi litt og kjører T-banen kun til Holmenkollen stasjon og snur der. Frognerseteren stasjon er uoversiktlig og har bare kapasitet til 3-vognstog (korte T-banetog), Holmenkollen stasjon derimot er som eneste stasjon på Holmenkollbanen bygd som en arrangementsstasjon (Ski VM i 2011) med bedre logistikk og lengre perrong, og derav bedre kapasitet. Ekspressavganger mellom sentrum og direkte til Holmenkollen stasjon og i tillegg «ordinær» linje 1 (med korte T-banetog) mellom Frøen og Holmenkollen får totalt en kapasitet på 14 000 pr time og det er maksimalt hva som er mulig å få til. Bymiljøetaten vil ha beredskap og merke/brøyte opp gangveier som skal gjøre det enklere å gå opp og ned og Politiet vil være tilstede med flere folk og de vil bruke en myndig stemme for å unngå uønskede hendelser. 5-mila vil også starte tidligere på dagen enn foregående år, og med rennstart kl. 10 er håpet at publikum er friske og uthvilte til en flott dag i marka.

Sporveien er godt forberedt og stiller med maksimal kapasitet. Samarbeidet med arrangør, Politi, Bymiljøetaten og Ruter er forsterket og ansatte i Sporveien er de beste til å håndtere en sikker og trygg drift av T-banen. I år kjører vi T-banen kun til Holmenkollen stasjon og snur der, dette gjelder for 5 milslørdagen 9.3. Søndag 10.3. – Holmenkollsøndagen kjører vi som vanlig til Frognerseteren.

For informasjon om avgangstider og ting som berører din reise, se Ruters reise-app eller reiseplanlegger og avviksinfo på Ruters hjemmesider!

Sporveien er godt forberedt og det håper vi også publikum er og ønsker alle publikummere en fin helg i Holmenkollen og Nordmarka!

Faksimile fra Aftenposten 14.02.2019