Stengehelg for biler i Holtet-krysset

Stengehelg for biler i Holtet-krysset

Holtet-krysset i Kongsveien stenges midlertidig for biltrafikk i forbindelse med arbeider på Ekebergbanen. Full stengning varer fra kl 18.00 fredag 26. oktober til kl 06.00 mandag 29. oktober.

Trikken påvirkes ikke av arbeidene som skal utføres og vil kjøre som normalt hele helgen.

Nødvendig oppgradering

Denne helgen skal sporet som krysser Kongsveien i retning mot sentrum sideforskyves.

Arbeidet er en del av oppgraderingen av Holtet base og Ekebergbanen, og innebærer nødvendig oppgradering av slitt infrastruktur, samt justering av spor i henhold til dagens krav.

Gir økt sikkerhet
Justeringen av sporet i Holtet-krysset henger sammen med arbeidene som i disse dager pågår på Holtet holdeplass, i retning sentrum. Plattformen skal sideforskyves og dermed må sporet i krysset også justeres.

Holdeplassen ligger i en kurve, og målet med forskyvningen er å eliminere denne kurven. En rett holdeplass bidrar til å redusere gapet mellom vognside og holdeplass, noe som gjør holdeplassen mer barnevogn- og rullestolvennlig, samt bedrer sikkerheten for av- og påstigning.

En tilsvarende justering ble utført i påsken 2018 på sporet fra sentrum i retning Holtet, i sammenheng med oppgraderingen av plattformen i samme retning.

Midlertidig stengning - biltrafikk
Krysses stenges midlertidig for biltrafikk, og omkjøring vil bli tydelig skiltet.

I morgenrushet fredag 26. oktober er Holtet-krysset helt åpent for biltrafikk, men mellom kl 10.00 og 18.00 blir det ene kjørefeltet stengt og biltrafikken styres med manuell dirigering inntil ettermiddagsrushet er over.

Fra klokka 18.00 fredag 26. oktober blir det full stengning av Holtet-krysset for bilister. Stengningen varer frem til mandag 29. oktober kl 06.00.

Nødetatene er varslet om arbeidene og en planovergang skal etableres for kryssing ved behov i beredskapssammenheng.

Del av Trikkeprogrammet
Sporveien oppgraderer Holtet trikkebase og Ekebergbanen og arbeidene er en del av Trikkeprogrammet i Oslo. Trikkeprogrammet skal utvikle neste generasjons trikketilbud i Oslo gjennom å anskaffe nye, moderne trikker og oppgradere infrastruktur og trikkebaser.

På Holtet base oppgraderer Sporveien infrastrukturen for mottak og drift av nye trikker, i tillegg til å få på plass et anlegg for vedlikehold. Etter ombyggingen blir Holtet base dimensjonert for å gi plass til 43 av de 87 nye trikkene som skal komme til Oslo. Dette krever blant annet nye og flere spor på baseområdet.

Alle oppgraderingsarbeider vil foregå innenfor Sporveiens eksisterende områder på Holtet.

Arbeidene på Holtet base er planlagt ferdigstilt våren 2020, mens arbeidene på Ekebergbanen i store trekk vil være avsluttet i løpet av 2018.