Oppgraderingen av Storgata er et av de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet. Det skal blant annet skal gjennomføres omfattende vann- og avløpsarbeider mange meter under bakken.

Aktivitet i alle deler av Trikkeprogrammet

Til tross for koronasituasjonen er det drift og aktivitet i hele Trikkeprogrammet. Det pågår arbeider i alle delprosjekter. Se bilder fra noen av anleggsområdene og sjekk status her!

Trikkeprogrammet består av tre delprosjekter: Anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo, utvikling av trikkebasene på Grefsen og Holtet, samt små og store infrastrukturoppgraderinger og gateopprustningsprosjekter i Oslogatene. Prosjektet Holdeplasstiltak trikk omfatter tilpasninger og oppgraderinger av trikkeholdeplassene i Oslo, slik at disse blir gjort tilgjengelige for alle brukergrupper.

Les mer: Holdeplassene for trikk rustes opp

Koronasituasjonen og myndighetenes tiltak for å begrense smitte skaper naturlig nok utfordringer for prosjektene i Trikkeprogrammet. Det er krevende å holde planlagt fremdrift med så vidt mange usikkerheter og ansatte i karantene. Til tross for koronasituasjonen er det pr. i dag drift i alle prosjekter, og prosjektene arbeider kontinuerlig med å planlegge for en best mulig fremdrift.

Les mer: Alt om Trikkeprogrammet

Følger råd om smittevern

Felles for alle prosjektene i Trikkeprogrammet er at man følger myndighetenes råd om smittevern, både i prosjektadministrasjonen og hos entreprenørene. Det betyr blant annet at ansatte i prosjektene bruker pc, telefon og hjemmekontor i størst mulig grad, og at befaringer på anleggsområdene kun blir gjennomført når det er helt nødvendig.

Trikkeanskaffelsen

– 87 nye trikker til Oslo

Skissebilde av den nye SL18-trikken til Oslo.

Inntil videre arbeider anskaffelsesprosjektet med gjeldende fremdriftsplan, som betyr at den første SL18-trikken planlegges levert for testing og testkjøring i Oslo i løpet av sommeren 2020.

Les mer: 87 nye trikker til Oslo
Les også: Produksjonen av Oslos nye trikker er startet

Baseprosjektet

– Grefsen verksted og Holtet base

Inne på Grefsen base er det full aktivitet for å gjøre alt klart til de nye trikkene kommer til Oslo.

Det er drift i prosjektene både på Grefsen og Holtet baser. På Holtet jobbes det blant annet med reetablering av Steinhammerveien, som sammen med Holtet base vil ferdigstilles i løpet av våren 2020. Grefsen base er planlagt ferdig i løpet av den kommende høsten.

Les mer: Om prosjekt Holtet base
Les mer: Om prosjekt Grefsen verksted

Oppgradering infrastruktur

– opprustning av gater, byrom og skinnegang

I prosjektet Grefsenveien nedre pågår det i disse dager arbeider like ovenfor Sandaker senter.

Det er drift i alle infrastrukturprosjektene i Trikkeprogrammet, og prosjektene følger føringer og smitteverntiltak gitt av nasjonale helsemyndigheter. Enkelte arbeider blir muligens noe forskjøvet i tid på grunn av anleggsarbeidere som har vært i karantene, men pr. i dag arbeides det etter gjeldende fremdriftsplaner.

Prosjektene fokuserer til enhver tid på å ha nødvendig personell tilgjengelig, og det vurderes fortløpende om det er behov for nye tiltak, basert på råd og føringer fra helsemyndighetene.

Oppgraderingen av Storgata omfatter blant annet store vann- og avløpsarbeider mange meter under bakken.

Oppdatert informasjon
På nettsiden Fremtidensbyreise.no får du til enhver tid oppdatert informasjon om alle de ulike prosjektene i Trikkeprogrammet. Hver av prosjektene har sin egen informasjonsside der du kan lese mer om status og fremdrift i det enkelte prosjekt. Se øverst på nettsiden og gå inn på siden som heter «Prosjekter». Skroll deretter nedover til du finner det eller de prosjektene du vil lese mer om:

Les mer: Om prosjekt Bispegata
Les mer: Om prosjekt Frognerveien
Les mer: Om prosjekt Grefsenveien
Les mer: Om prosjekt Grefsenveien nedre
Les mer: Om prosjekt Konows gate
Les mer: Om prosjekt Majorstuen
Les mer: Om prosjekt Storgata
Les mer: Om prosjekt Thorvald Meyers gate

Nyheter fra prosjektene på e-post

Du kan få tilsendt nyhetsbrev fra prosjektene til din egen e-postadresse. Nyhetsbrevene blir sendt ut med jevne mellomrom og inneholder mer spesifikk informasjon om det enkelte prosjekt. For å motta elektroniske nyhetsbrev på e-post, krever det at du registrerer din e-postadresse – les mer her: Slik mottar du nyheter fra Trikkeprogrammet på e-post

I Thorvald Meyers gate-prosjektet pågår arbeidene i den nedre delen av gaten akkurat nå.

Forbehold om endringer

Koronasituasjonen gjør naturlig nok at gjennomføringen av prosjektene i Trikkeprogrammet medfører stor usikkerhet. Prosjektenes fremdriftsplaner baserer seg på forutsetninger og informasjon som prosjektene til enhver tid besitter. Det tas forbehold om at tidsangivelser og fremdrift kan bli justert.

Reise- og trafikantinformasjon
Ruter informerer fortløpende om kollektivtrafikktilbudet og eventuelle endringer og forsinkelser. Det vurderes fra prosjekt til prosjekt hvilke løsninger som best løser trafikkavviklingen.

Se Ruter.no eller bruk RuterReise-appen.
For pressehenvendelser til Ruter: presse@ruter.no eller tlf. 400 01 518

Les også: Reiseråd for kollektivtrafikken

Om Trikkeprogrammet
Oslo kommune og Sporveien AS gjennomfører Trikkeprogrammet, en storstilt satsing på trikk i hovedstaden. Trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av 87 nye, moderne trikker. De 87 nye trikkene til Oslo skal leveres i perioden fra 2020 til 2024. Sporveien leder Trikkeprogrammet og samarbeider nært med Bymiljøetaten og Ruter om de ulike delene av programmet. Sporveien har inngått kontrakt med den spanske leverandøren CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA, om leveransen av de nye trikkene.

Trikkeprogrammet omfatter i tillegg oppgradering av infrastruktur og utvikling av baser på Grefsen og Holtet (parkering og vedlikehold). Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017 og Tinghuset–Tullins gate, som sto ferdig i 2019. Bispegata. Majorstuen og Grefsenveien skal ferdigstilles i 2020, og Storgata og Thorvald Meyers gate er planlagt ferdig oppgradert i 2021.

Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Les mer om alle deler av Trikkeprogrammet på www.fremtidensbyreise.no

FAKTA OM TRIKKEPROGRAMMET

• I 2013 setter Oslo kommune i gang Trikkeprogrammet.
  • I 2015 vedtar bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
  • I 2015 får Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
  • Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
  • Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.
  • De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
  • Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.
  • De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med 2020/2021.
  • Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.
  • Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase.
  • Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.

Les mer: Slik vil den nye SL18-trikken se ut
Les mer: Visjon om en grønnere by

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2018 gjennomført om lag 275 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3800 ansatte og omsetter årlig for 4,9 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger på Tøyen i Oslo.