Lyttefest på trikken

Lyttefest på trikken

Oslo-Filharmonien fyller 100 år i 2019, og det skal blant annet feires med stor festkonsert på Slottsplassen torsdag 15. august. Sporveien samarbeider med Oslo-Filharmonien og sørger for at lyttefesten starter på trikken!

– Når Oslo-Filharmonien feirer 100-årsjubileum, ønsker vi å bruke anledningen til å feire selve lyttingen. Derfor inviterer vi blant annet til en stor, gratis festkonsert på Slottsplassen og ønsker absolutt alle velkommen til lyttefesten, sier Lars Petter Hagen, prosjektleder for jubileet i Oslo-Filharmonien.

Og festen starter allerede på trikken!

– Gjennom et godt samarbeid med Sporveien settes det opp en egen Lyttefest-trikk i forkant av konserten på Slottsplassen, forteller Hagen.

Lyttefest-trikken vil ta med passasjerer fra alle holdeplasser på strekningen fra Storo til sentrum, via Torshov og Grünerløkka. Inne på trikken vil musikere fra Oslo-Filharmonien varme opp publikum med klassiske perler fremført i et litt annerledes konsertlokale. Trikken er gratis for alle og vil synes godt i bybildet med festdekor både på utsiden og innsiden. Lyttefest-trikken kjører tre turer fra Storo til Jernbanetorget, og en fjerde tur fra Storo med siste stopp på Nationaltheatret, som er nærmeste holdeplass for konserten på Slottsplassen:

Tur 1: kl 17.06: Avgang Storo – Jernbanetorget
Tur 2: kl 18.06: Avgang Storo – Jernbanetorget
Tur 3: kl 19.06: Avgang Storo – Jernbanetorget
Tur 4: kl 20.06: Avgang Storo – Nationaltheatret

God nabo for de reisende
– Sporveien er opptatt av å være en god nabo og gjennom Sporveiskunst og kultur ønsker vi å løfte den totale reiseopplevelsen. Trikken i Oslo feirer 125 år i år, og i likhet med Oslo-Filharmonien er vi en sentral del av hovedstadens identitet – puls og lydbilde. Vi gratulerer Oslo-Filharmonien med jubileet og håper så mange som mulig tar turen til konserten på Slottsplassen. Start gjerne lyttefesten på trikken sammen med oss, oppfordrer Torgeir Kristiansen, konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

Festkonserten på Slottsplassen starter kl 21.00 og sendes på NRK1 fra kl 22.00.

For mer informasjon om Lyttefest-trikken:
Tone S. Tuhus, kommunikasjonsansvarlig i Sporveien
E-post: tone.s.tuhus@sporveien.com

For mer informasjon og konserten på Slottsplassen:
Liv-Randi R. Holann, kommunikasjonsrådgiver i Oslo Filharmonien
E-post: liv-randi.holann@ofo.no

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2018 gjennomført om lag 275 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3800 ansatte og omsetter årlig for 4,9 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveieneier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger på Tøyen i Oslo.