Som del av Trikkeprogrammet utføres det oppgraderingsarbeider i flere av Oslos gater, som her nedenfor Storokrysset.

Ny fase og stor aktivitet i Oslos trikkeprogram gjennom hele sommeren

Det er fortsatt full fart og høyt tempo i gjennomføringen av infrastrukturprosjektene i Trikkeprogrammet. Arbeidene fortsetter gjennom alle sommerukene. Fra mandag 18. mai og over sommeren medfører dette buss for trikk 11, 12 og 13 på Grünerløkka og Majorstuen, samt endringer for trikk 19 og enkelte nattbusser.

Bakgrunnen for endringene med buss for trikk er oppgraderinger av infrastruktur og holdeplasser som del av Trikkeprogrammet. Buss for trikk gjør at arbeidene i flere av oppgraderingsprosjektene kan gjennomføres raskere enn opprinnelig planlagt.

Trikkeskinner og infrastruktur skal rustes opp, og i enkelte prosjekter er det planlagt store vann- og avløpsarbeider flere meter under bakken. En konsekvens av arbeidene som starter 18. mai er redusert fremkommelighet på Majorstuen, samt over Grünerløkka og oppover til Storo.

Les også: Aktivitet i hele Trikkeprogrammet

Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i Norge ved innkjøp av 87 nye, moderne trikker, oppgradering av infrastruktur og utvikling av trikkebasene på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold. Som del av Trikkeprogrammet pågår det gateopprustning og infrastruktur-oppgraderinger flere steder i Oslo. Trikkeprogrammet ledes av Sporveien, og målet med programmet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.

Majorstukrysset er et av områdene i Oslo der fremkommeligheten blir redusert i sommer.

Ny fase i arbeidene
Når flere av infrastrukturprosjektene i Trikkeprogrammet går over i en ny og intensiv fase fra og med mandag 18. mai, medfører dette buss for trikk i enkelte områder av Oslo frem til over sommeren.

Buss for trikk berører følgende infrastrukturprosjekter i Trikkeprogrammet:

Storgata-prosjektet skal det i juli utføres arbeider ved Nybrua som gjør at trikken slutter å kjøre også der, nærmere bestemt fra natt til 4. juli og frem til natt til 27. juli. I denne perioden vil det ikke kjøres trikk på strekningen Storgata–Hausmanns gate og på det midlertidige trikkesporet i Christian Krohgs gate og Stenersgata.

Samlet plan for oppgraderinger
Oppgraderingen av Storgata, Thorvald Meyers gate, Majorstuen, Frognerveien og Grefsenveien nedenfor Storokrysset er noen av infrastrukturprosjektene i Trikkeprogrammet og en samlet plan for gateopprustning i Oslo. Bymiljøetaten er byggherre for prosjektene Storgata og Thorvald Meyers gate, mens Sporveien er byggherre og ansvarlig for gjennomføringen av prosjektene Majorstuen, Frognerveien og Grefsenveien nedre.

Les mer: Om alle prosjektene i Trikkeprogrammet

Retningslinjer for kollektivtrafikken
Fra søndag 18. mai og gjennom sommeren kjøres buss for trikk 11, 12 og 13 på Grünerløkka og Majorstuen. Det blir også endringer for trikk 19 og nattbussene 1N, 2N, 11N og 12N.

En konsekvens av arbeidene som starter 18. mai er redusert fremkommelighet på Majorstuen, samt over Grünerløkka og oppover til Storo. Husk at T-banen er et godt alternativ for reiser til/fra Storo, Majorstuen og sentrum.

Retningslinjene for kollektivtrafikken gjelder fortsatt. Hold en meters avstand og ikke reis om du ikke må. Gå eller sykle hvis du har mulighet. Les mer om retningslinjene for kollektivtrafikken her.

Hvis du må reise kollektivt, se ruter.no/avvik eller bruk Ruters reiseplanlegger for informasjon om nye tider og midlertidige stoppesteder. Ruter informerer fortløpende om kollektivtrafikktilbudet og eventuelle endringer og forsinkelser.

Koordinering og samarbeid
Trikkeprogrammet innebærer at Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten samhandler tett om planlegging og gjennomføring av de ulike prosjektene. Det er laget en plan for infrastrukturoppgraderingene i Trikkeprogrammet som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.

Takk for tålmodigheten
Det er krevende å bo og ferdes i hovedstaden der det pågår anleggsarbeider. Samarbeidspartnerne i Trikkeprogrammet vil derfor takke alle for tålmodigheten som blir vist i anleggsperioden. Samtidig ber vi om forståelse for at løsningene som er valgt for trafikkavviklingen og fremkommeligheten er de som pr. i dag er ansett å være de beste.

Undersøkelser viser at Oslos befolkning liker trikken svært godt, og de første nye trikkene er planlagt levert til Oslo for testkjøring i løpet av 2020. Det gleder vi oss til!

I Thorvald Meyers gate går arbeidene raskere enn opprinnelig planlagt, og prosjektet legger opp til å være ferdig i 2020.

Bakgrunnen for oppgraderingen på Majorstuen er blant annet et stort vedlikeholdsetterslep og behov for utskifting av over 100 år gamle vann- og avløpsrør.

Les også: Visjon om en grønnere by

FAKTA OM TRIKKEPROGRAMMET
Flere infrastrukturprosjekter i Trikkeprogrammet foregår samtidig. Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017, og Tinghuset–Tullins gate som var ferdig i 2019. Bispegata, Thorvald Meyers gate og Majorstuen er planlagt ferdigstilt i 2020, og Storgata er planlagt ferdig oppgradert i 2021.

Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk.

Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og Ruter AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.

Les mer om alle deler av Trikkeprogrammet på www.fremtidensbyreise.no

Faktapunkter

• I 2013 setter Oslo kommune i gang Trikkeprogrammet.
  • 2015 vedtar bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
  • I 2015 får Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
  • Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
  • Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.
  • De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
  • Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.
  • De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med vinteren 2020/2021.
  • Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.
  • Sporveien og Ruter samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase, og om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.

• For mer informasjon om Trikkeprogrammet
    og Sporveiens infrastrukturprosjekter:

Tone S. Tuhus, kommunikasjonsansvarlig
    E-post: Tone.S.Tuhus@Sporveien.com – Mobil: 916 46 284

For Bymiljøetatens infrastrukturprosjekter:
    presse@bym.oslo.kommune.no

For pressehenvendelser til Ruter:
    presse@ruter.no eller tlf. 400 01 518

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2019 gjennomført 269 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3350 ansatte og omsetter årlig for 4,8 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger på Tøyen i Oslo.