Sliping av trikkespor på Ekebergbanen

Skinnesliping pågår på trikkenettet i disse dager

Hvert år gjennomfører Sporveien sliping av skinnegang for å redusere støy og slitasje. Årets arbeider er i full gang, og det er allerede slipt i overkant av 17000 meter spor. I disse dager er det Ekebergbanen som står for tur, og arbeidene ventes avsluttet ca. 15.August. Ved avslutning vil vi ha slipt 25362 meter spor. Det omfatter foruten Ekebergbanen, utsatte strekk på sporet mot Rikshospitalet, store deler av linje 13 til Øraker, belastede strekninger i sentrum og mye av sporet over Briskeby. Dette er arbeid som nødvendigvis må utføres om natten i driftspausen, og vi beklager at det også medfører noe generert støy.

Automatiske smøreapparater langs sporet er demontert for å lette tilgangen for slipemaskinen, og dette kan medføre noe kurvestøy i perioden.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2019 gjennomført 269 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3350 ansatte og omsetter årlig for 4,8 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger på Tøyen i Oslo.