Med øye for detaljene blir SL79 trikkene fornyet i tur og orden, for å kunne gå i mage år enda.

SL79 trikkene fornyes for å vare til de nye trikkene er her

Dagens trikkepark er snart gjennom en helt nødvendig oppgradering, og veien dit går på lastebil.

De første trikkene i SL79 serien ble trafikksatt i 1982. Det har lenge vært klart at de har hatt et sterkt behov for omfattende kjærlig omtanke. Rust, bulker, tagging, slitte seter og generell slitasje har satt sitt preg på disse ellers svært gode vognene.

Sporveien har lenge hatt et program for oppgradering av SL79, der ansvarlig for arbeidene er Extra Servicepartner, med sin avdeling i Norcems gamle sementfabrikk på Slemmestad. I tur og orden er alle vognene i serien blitt flyttet over på en spesialtilpasset lastebilhenger og fraktet til lakkhallen like over fylkesgrensen i Buskerud. For riktignok har 2020 lenge blitt fremholdt som året da de nye trikkene ankommer Oslo, men det er lett å glemme at det i første omgang bare er to av dem.

Så vel SL79 som SL95 skal fortsette i trafikk lenge etter 2020, og da er det viktig at de både vedlikeholdes godt og ser representative ut i bybildet.

I løpet av en drøy toukers periode gjennomgår trikken en fullstendig forvandling. Rust blir fjernet, defekte plater skiftet, tagging renses innvendig, utvendig og fra rutene, dørene rustes opp, eventuelle defekte deler skiftes ut og hver vogn får en fullstendig overhaling, rensing og rengjøring.

Sporveien er svært tilfredse med den jobben som gjøres, og er glade for at denne delen av vognparken nå er blitt godt ivaretatt gjennom denne kontrakten.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2015 gjennomført vel 230 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,4 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og t-banevogner. Sporveien eier datterselskapene Bussanlegg AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.