BILDETEKST: Sporveien med T-banen og Trikken går for andre året på rad til topps i Norsk Bærekraftbarometer. Sporveien mottok prisen onsdag. Foto: BI

Sporveien med ny dobbeltseier i Norsk Bærekraftbarometer

Sporveien går igjen til topps i Norsk Bærekraftbarometer med T-banen på første og Trikken på andre plass. Barometeret viser hvor bærekraftige norske virksomheter er sett fra kundenes ståsted.

– Vi i Sporveien er svært glad for å motta denne prisen. Dette er andre år på rad at vi får både første- og andreplass på Norsk Bærekraftbarometer med Sporveien T-banen og Sporveien Trikken. Prisen er en stor tillitserklæring og viser at det viktige arbeidet vi legger ned med bærekraftige løsninger legges merke til hos de reisende og innbyggerne. Dette gir stor motivasjon til vårt videre arbeid med bærekraft i Sporveien, sier Anders Rygh, administrerende direktør i Sporveien T-banen.

Norsk Bærekraftbarometer viser hvor bærekraftig norske virksomheter er sett fra kundenes ståsted. I målingen får forbrukerne muligheten til å si hva de mener om varene og tjenestene fra 150 virksomheter  i Norge. Målingen ble for første gang lansert i fjor, og blir gjennomført av Handelshøyskolen BI.

Sporveien er Norges største kollektivselskap
Med om lag 270 millioner enkeltreiser i et normalår er Sporveien Norges største kollektivselskap målt i antall reiser. Sporveiens viktigste bidrag til et mer bærekraftig samfunn er å levere et effektivt og attraktivt kollektivtilbud.

– T-banen er ryggraden i kollektivtrafikken i Oslo. Med en ny stasjon på knutepunktet Majorstua, en helt ny Fornebubane og nye T-banevogner blir T-banen enda mer attraktiv i årene som kommer. Flere får mulighet til å ta trikken når hovedstaden får 87 nye trikker som gradvis blir faset inn frem til 2024. Når pandemien er over skal vi ønske de reisende velkommen tilbake og jobbe for å få enda flere til å velge grønn og miljøvennlig kollektivtrafikk, sier Rygh.

Usynlige tiltak med stor effekt
Sporveiens visjon om å levere bærekraftig mobilitet for alle understreker hvilken vekt virksomheten i årene fremover vil legge på arbeidet med samfunnsansvar og bærekraft.

Sporveiens virksomhet påvirker bybildet, lokalmiljøer og innbyggere. Derfor har Sporveien med utgangspunkt i FNs bærekraftmål definert seks målområder innenfor samfunnsansvar og bærekraft for å løse samfunnsoppdraget til det beste for alle reisende, innbyggere, naboer, ansatte og miljø. Målområdene reflekterer viktige samfunnsmål som er satt for Oslo og Norge.

– Sporveiens bidrag er helt sentralt for å lykkes med klimastrategien til Oslo kommune, og viktige for å innfri nasjonale klimamål. Mange av tiltakene våre er usynlige når du reiser, likevel er effekten stor. Det er en stor tillitserklæring å motta en slik utmerkelse to år på rad, og det både forplikter og inspirerer oss til å jobbe enda hardere for å nå visjonen om å levere bærekraftig mobilitet for alle, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

Han legger til:

– Helt siden Sporveien ble opprettet i 1875 har samfunnsoppdraget vært å tilby kollektivtransport til det beste for innbyggere og miljø. Jo flere som velger kollektivt, jo mer bærekraftig blir samfunnet. Det er vår jobb å alltid sørge for at kollektivtilbudet er best mulig med minst mulig belastning for omgivelsene, klima og miljø, sier Torgeir Kristiansen.

BILDETEKST: Sporveien med T-banen og Trikken går for andre året på rad til topps i Norsk Bærekraftbarometer. Sporveien mottok prisen onsdag. Fra venstre: Line Lervik-Olsen, BI, Torgeir Kristiansen og Anders Rygh, Sporveien, Pål Silseth og Bengt Lorentzen, begge Norsk Bærekraftbarometer. Foto: BI

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2019 gjennomført 269 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3350 ansatte og omsetter årlig for 4,8 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveien eier i tillegg datterselskapene Sporveien Vognmateriell, Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger på Tøyen i Oslo.