Konsernsjef Cato Hellesjø og CFO og ansvarlig for trikkeanskaffelsen, Marianne Vik er svært tilfreds med valgt leverandør.

Tidenes trikkekjøp i Norge, valg av leverandør offentliggjøres

Invitasjon til pressekonferanse.
Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i hovedstaden og har vedtatt at det skal kjøpes inn 87 nye trikker til Oslo. Sporveien er ansvarlig for å lede arbeidet med anskaffelsen og har siden 30. mai 2017 gjennomført forhandlinger med prekvalifiserte tilbydere.

Mandag 11. juni offentliggjøres navnet på leverandøren som tildeles kontrakten.

Anskaffelsen av de 87 nye trikkene er en viktig del av Trikkeprogrammet, som også omfatter utvikling av Grefsen verksted og Holtet trikkebase, samt oppgradering og fornyelse av trikkeskinner, gater og byrom over store deler av Oslo. Trikkeprogrammet ledes av Sporveien.

Se opptak av pressekonferansen her:

Tildeling av kontrakt blir offentliggjort:

Dato: 11. juni 2018 klokken 12.00 – 13.00

Sted: I Sporveiens vognhall på Grefsen i Oslo, Storoveien 25, 0487 Oslo (innkjøring fra Kjelsåsveien).

Sporveien produserer og streamer pressekonferansen med en to-kamera produksjon.Produksjon med mulighet for å hente ut kamerabilde 1080i på HDSDI-tilkobling med embedded lyd.

Det er mulighet for oppkobling og innslipp i vognhallen fra kl 11.30.

Pressekonferansen blir direkte streamet på Sporveien.com og Fremtidensbyreise.no.

Vi oppfordrer til å reise kollektivt med trikk nummer 17 til Grefsen stasjon.

Program:

• Innledning v/Raymond Johansen, byrådsleder, Oslo kommune.
  • Innledning v/Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel, Oslo kommune.
  • Orientering om Trikkeprogrammet v/Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien.
  • Orientering om kriterier for valg av tilbyder, tildelingsprosessen og offentliggjøring av valgt tilbyder v/Marianne Vik, leder for trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien AS.
  • Mulighet for intervjuer til slutt.

Personer tilgjengelig for intervjuavtaler:

• Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien AS
  • Marianne Vik, leder for trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien AS
  • Raymond Johansen, byrådsleder, Oslo kommune
  • Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel, Oslo kommune

VELKOMMEN!

For mer informasjon om Trikkeprogrammet, les her.

For mer informasjon om tildeling av nye trikker, les her

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2017 gjennomført om lag 267 millioner enkeltreiser.

Konsernet har om lag 3700 ansatte og omsetter årlig for 4,7 milliarder kroner. Sporveien eier, utvikler og forvalter infrastrukturen knyttet til T-bane og trikk - det vil si skinner, stasjoner, tuneller, baser, bygninger og signalanlegg. Konsernet har også et helhetlig ansvar for driften av kollektivtrafikken, inkludert vedlikehold og oppgraderinger av vogner, skinner og annen infrastruktur. Sporveieneier i tillegg datterselskapene Bussanlegg og Sporveien Media. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien skal bidra aktivt til at Oslo har et fremtidsrettet, sikkert og miljøvennlig kollektivtilbud som ivaretar innbyggernes mobilitetsbehov. Vi skal bidra til å forvalte ressursene i kollektivsystemet slik at samfunnet får mest mulig kollektivtrafikk for pengene. Hovedkontoret ligger i moderne lokaler på Tøyen i Oslo.