Ingrid Jägering blir ny CFO i STIHL – likestilt styre fra 2023

Ingrid Jägering blir ny CFO i STIHL – likestilt styre fra 2023

Ingrid Jägering utnevnes som nytt styremedlem for Finance and Information Technology hos STIHL AG. Hun overtar etter Karl Angler, som forlater foretaket i forbindelse med at styrekontrakten hans løper ut og han fyller 66 år i slutten av 2022. Det innebærer at styret består av 50 prosent kvinner fra og med 1. januar 2023.

Ingrid Jägering går inn i lederstyret hos STIHL fra og med 1. januar 2023, muligens noe tidligere. Oppdraget omfatter økonomi, virksomhetsstyring, finans, IT og forvaltning av foretaksinvesteringer. Etter anbefaling fra STIHL Advisory Board har Ingrid Jägering blitt enstemmig utnevnt av Supervisory Board til styret for en treårsperiode.

– Ingrid Jägering er en utmerket sjef for vårt familieeide foretak. Hun har en omfattende finansiell ekspertise innen en stor rekke bransjer og tverrkulturelle sammenhenger. Hun har dessuten lang erfaring med å gjennomføre store forandringsprosjekter, sier Dr. Nikolas Stihl, ordstyrer i STIHL Advisory and Supervisory Board.

Nåværende styreleder i Finance and Information Technology i STIHL AG, Karl Angler, har jobbet fremgangsrikt hos STIHL i nesten to tiår. Angler begynte i år 2002 som Vice President Finance i det amerikanske datterselskapet STIHL Inc. i Virginia Beach, som er det største utenlandske datterselskapet i STIHL-gruppen. I 2011 ble Angler utnevnt til «Årets CFO» av Virginia Business Magazine. I mai 2012 overtok Karl Angler styrevervet innen finans, virksomhetsstyring, informasjonssystem og service ved det tyske hovedkontoret.

– Vi vil takke Karl Angler for det svært fremgangsrike arbeidet i STIHL de siste to tiårene. Anglers arbeid har ikke bare bidratt til våre utmerkede prestasjoner, men banet også vei for STIHL-gruppens svært solide økonomiske struktur. Som styreleder har vi ham å takke for viktige strategiske avgjørelser og den fremoverlente retningen han har tatt sine ansvarsområder i, samt vårt globale IT-landskap, sier Dr. Nikolas Stihl.

Ingrid Jägering startet sin karriere i 1986 i forbindelse med en industriell lederutdannelse hos Siemens AG i Tyskland. Frem til 2012 var hun ansatt hos selskapet i flere ulike lederstillinger, både i Tyskland og i andre land. I mer enn ti år var hun en del av selskapets foretaksledelse. Senest i rollen som administrerende direktør og økonomisjef i Wind Power-avdelingen hos Siemens Wind Power AS i Danmark. Jägering jobbet deretter i 4 år som administrerende direktør og CFO i ulike forretningsenheter hos MAN DIESEL & TURBO SE i Tyskland, før hun ble utnevnt til CFO, styreleder og arbeidsdirektør i OSRAM Opto Semi-conductors GmbH i april 2016. Ingrid Jägering har vært økonomisjef og arbeidsdirektør i børsnoterte Leoni AG siden august 2019.

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:
Emma Birgersson, PR- & kommunikasjonsansvarlig STIHL Norden,
+46 (0)73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14