​Strømmarkedet: Lanserer forslag for bransjestandard

(Oslo, 18. november 2020) Forbrukerrådet avdekket nylig at 29 strømselskaper opererer med skjulte priser, som fører til at kundene må betale en høyere regning enn forespeilet. Forbrukerrådet har derfor klaget inn disse selskapene til Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven og angrerettloven.

I august ble Talkmore Strøm lansert, en strømleverandør som står i skarp kontrast til selskapene på Forbrukerrådets liste.

- Vi så at det var en ledig plass i markedet for en strømleverandør som ikke har skjult prising, men som rett og slett er den enkle, rimelige og ærlige strømleverandøren,sier leder for Talkmore Strøm, Ådne Gabrielsen.

Vil trygge kundene

Nå går Talkmore Strøm i bresjen for en ny bransjestandard. Selskapet mener alle strømleverandører bør følge en bransjestandard som gjør det enklere for kundene å orientere seg og som sikrer konkurranse på like vilkår. Bransjestandarden bør gjelde gjelde avtaletypen som følger prisen på strømbørsen, det vil si det som gjerne kalles spotpris, innkjøpspris eller markedspris.

Talkmores forslag:

• Strømprisen skal alltid følge prisen på strømbørsen 100 prosent, time for time.
  • Alle priselementer skal kommuniseres tydelig i markedsføringen. Priser skal ikke skjules bak begreper som innkjøpspris, slik Forbrukerrådet har avdekket at mange i bransjen gjør det.
  • Påslag per kWh skal ikke være variabelt, det vil si at det på forhånd skal opplyses nøyaktig om hva påslaget vil bli.

- En slik bransjestandard vil gjøre det langt enklere for forbrukerne å sammenligne priser. De kan da være trygge på spotprisen er lik hos alle leverandører, og at det eneste de trenger å vurdere er påslaget per kWh og månedsbeløpet, sier Gabrielsen.

Kutter påslaget

Som følge av at Talkmore ønsker å lede vei i å gjøre strøm enkelt og ærlig, har selskapet - som eneste leverandør i markedet – kuttet hele påslaget per kWh.

- Våre kundeundersøkelser viser at svært få kunder har begrep om hva et påslag per kWh vil utgjøre på strømregningen. Ved å fjerne påslaget, og kun operere med et fast månedsbeløp, har vi gjort det enklere for kundene å forstå hva de betaler for, sier Gabrielsen.

Fakta om Talkmore Strøm:

• Hos Talkmore betaler du alltid det samme som strømmen koster på strømbørsen
    • Alle strømselskaper kjøper inn strømmen til den samme prisen på strømbørsen. Med Talkmore Strøm garanterer vi at du betaler akkurat det samme som prisen på strømbørsen til enhver tid.
  • Kun et fast, lavt månedsbeløp i tillegg til innkjøpsprisen
    • Det skal være enkelt å forstå hva man betaler for.
  • Ekstra billig for mobilkunder
    • Kunder som også har mobilabonnement hos Talkmore får en ekstra gunstig pris og betaler kun 49 kr i fast månedsbeløp.
  • Ingen kompliserte påslag eller skjulte kostnader
    • De fleste strømavtaler har et påslag per kWt på strømprisen. Dette gjør det vanskelig å forstå hva man betaler for samtidig som regningen ofte blir høyere enn man tror. For en enebolig utgjør f.eks. et påslag på 5 øre/kWh 1250 kr i året. Hos Talkmore Strøm vil du aldri få påslag.
    • Mange strømavtaler innebærer at man også betaler for strømselskapet sine innkjøpskostnader. Dette må man ofte lese vilkårene for å bli klar over. For en enebolig kan skjulte kostnader som dette fort utgjøre 500 kr i året.
    • Talkmore er den eneste strømleverandøren i markedet helt uten påslag – hverken synlige eller skjulte.
  • En strømavtale for alle kunder
    • Hos oss kan du være trygg på at du ikke blir flyttet over på en dyrere avtale.
    • Ingen lokketilbud hvor man blir forespeilet en billig strømavtale med begrenset varighet, men raskt blir flyttet over på en avtale med andre vilkår.

Les mer og bestill Talkmore Strøm her.

For mer informasjon kontakt gjerne:

Ådne Gabrielsen, leder for Talkmore Strøm, 47510977, ag@talkmore.no

• strøm
  • strømmarkedet

Talkmore AS tilbyr et bredt utvalg av mobiltjenester til lave priser og høy kvalitet på Telenor sitt mobilnett. Siden oppstart i 2004 har vi hatt fokus på å skape de beste mobiltjenestene og vi jobber kontinuerlig for å utvikle oss i takt med markedet. Vi er om lag 60 medarbeidere inkludert vårt kundesenter, og holder til i hyggelige kontorer på Hasle i Oslo. Les mer om Talkmore på www.talkmore.no