Slik trener Formel E bilene uten å kjøre

Slik trener Formel E bilene uten å kjøre

Ved hjelp av TCS tar Jaguar TCS Racing i bruk data og digital tvilling teknologi for å forutsi resultater og optimalisere ytelse.

Formel E er på mange måter en helt unik kategori innen motorsport. I motsetning til store aktører som F1 og NASCAR, er racerbiler i Formel E helt avhengige av elektrisk kraft. I Formel E har hver bil samme utgangspunkt, fra mekanisk fjæring til aerodynamikk. I tillegg bruker de alle samme type batteri for å gjøre det så rettferdig som mulig.

Jaguar er en av syv motorprodusenter som hvert løp kjemper for å generere så mye elektrisk kraft som mulig. De elektriske motorene er forskjellige, men med spesifikasjoner som produsentene må forholde seg til som ikke gir rom for justeringer. Men det teamet kan gjøre, er å optimalisere strategier rundt strømforbruket. De kan ytterligere optimalisere drivverket, fjæringen og programvaren som styrer bilens ulike komponenter.

IT-konsulentselskapet TCS har siden sesongen 2021/22 vært hovedsponsor og teknologipartner for Jaguar TCS Racing Formel E-team. I rollen som teknologipartner står TCS for en rekke tekniske innovasjoner for å hjelpe teamet med å maksimere ytelsen til bilen, blant annet med digital tvilling.

TCS har også satt opp et skymiljø hvor de har rask tilgang til all data fra selve bilen. Skymiljøet er optimalisert for å øke hastigheten på dataoverføringen fra en konkurranse til teamets base. Det er ekstremt viktig at ingeniørene får tilgang til denne informasjonen så fort som mulig for å kunne analysere ytelse og resultater, sik at de kan gjøre nødvendige justeringer. I løpet av en konkurransehelg genereres det så mye som omtrent tre terabyte med data og informasjon som kan analyseres og læres av.

Teknologien som er avgjørende for å forberede seg til et løp
Formel E-løpene har ikke faste baner, da de ofte blir satt opp midlertidig for løpene og kan i tillegg endres fra sesong til sesong ettersom deler av ruten legges om. Dette gjør at sjåførene ikke kan kjøre inn banene på samme måte som er mulig med de store velkjente banene i Formel 1.

Derfor bygger Jaguar TCS Racing i stedet opp en digital versjon av banens siste rute, og lar sjåførene kjøre den virtuelt i de digitale tvillingene av bilene før konkurransene for å forberede seg. Gjennom dette kan sjåførene lære seg banen samtidig som ingeniørene får uvurderlige data de bruker for å optimalisere innstillingene på de fysiske bilene.

Den digitale delen er også viktig for å sette opp og gi teamet muligheten til å teste ulike strategier og finne den mest effektive måten å bruke batteriets kapasitet på i et løp. Hver bil har nemlig bare 40kWh per løp, så det er viktig å spare på strømmen slik at løpet kan fullføres. Etter løpene bruker teamet det de har lært og korrelerer dataene fra den virkelige verden med testscenariet. Jo mer dette henger sammen, desto bedre er den digitale tvillingen de bruker i forberedelsen.

Og for omverdenen?
Digitale tvillinger har ikke bare en stor betydning innen Formel E eller racing-verden. Futuristene i TCS mener i sin siste undersøkelse at denne teknologien vil endre verden fundamentalt innen 2035 og i løpet av bare tre år spille en sentral rolle for helsevesen, mobilitetsektoren og detaljhandel.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 55 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 614,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 27,9 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2023, og er børsnotert på BSE Limited (tidligere Bombay Stock Exchange) og NSE (National Stock Exchange) i India. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 14 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 9 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget