Telia Norge sikret 5G-frekvenser

Telia Norge sikret 5G-frekvenser

Telia Norge sikret seg viktige 5G-frekvensressurser i auksjonen som nylig ble avsluttet. De attraktive frekvensene i 2,6 GHz- og 3,6 GHz-båndene vil bli viktige på veien for å bygge ut et nasjonalt 5G-nett i løpet av 2023. Det er godt nytt for alle norske mobilkunder.

– Vi er godt fornøyd med utfallet av auksjonen, og kan love at de naturressursene som frekvensene er vil komme samfunnet og alle innbyggerne i Norge til gode. Vi har et mål om å dekke halve befolkningen med 5G i løpet av året og vi skal være først med et landsdekkende 5G-nett i løpet av 2023. Disse frekvensene vil sikre vår fremtidige evne til å være en digital tilrettelegger samt bli en viktig brikke på veien mot Gigabit-samfunnet, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge.

Frekvensressursene i 2,6 GHz- og 3,6 GHz-båndene er teknologinøytrale, og vil sammen med andre frekvenser danne bærebjelken i 5G-infrastrukturen til Telia Norge.

– Alle frekvensressurser er naturligvis viktige for å bygge en best mulig mobilnettinfrastruktur. Disse frekvensene vil i tillegg bli avgjørende for å bygge ut enda bedre høyhastighetsdekning også i distriktene, slik at alle i Norge kan komme seg på nett. Den raske teknologiske bruker- og tjenesteutviklingen stiller stadig økte krav til mobilnettet, og Telia Norge vil fortsette å investere betydelig i nettverkskvalitet, dekning og kapasitet for å gi alle kunder i vårt nett de beste kundeopplevelsene, avslutter Vellan.

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000