Med TeliaSammen kan generasjoner dele opplevelser digitalt. Foto: Dyreparken i Kristiansand

TeliaSammen: del felles opplevelser – uten å være fysisk sammen

Nå lanserer Telia en ny tjeneste som lar familier dele gode opplevelser sammen, selv om de er på hvert sitt sted. I samarbeid med Dyreparken i Kristiansand og Atlanterhavsparken i Ålesund gjør Telia det mulig å oppleve de to parkene digitalt – helt uten å være fysisk tilstede.

Begrensningen på samvær for å hindre smitte gir utfordringer, ikke minst på tvers av generasjoner. Samtidig er det mange parker som nå står tomme, som Dyreparken i Kristiansand og Atlanterhavsparken i Ålesund. På den nye plattformen TeliaSammen kan du oppleve de to parkene ved å se på ulike videoer og livesendinger. Fra mobilen, nettbrettet eller datamaskinen kan du få et innblikk i hva som rører seg i de to parkene - hjemmefra eller hvor ellers du måtte befinne deg.

– Vi håper TeliaSammen kan skape hyggelige og levende øyeblikk for familier og venner som vil oppleve noe sammen, men som ikke har mulighet til å se hverandre nå, sier Camilla Forberg, merkevare- og markedsdirektør i Telia.

Den nye opplevelsesplattformen har fått navnet TeliaSammen og er laget for å passe for alle. Forberg tror tjenesten blir spesielt populær for besteforeldre og barnebarn som ikke får sett hverandre så mye på grunn av koronaviruset.

– Når kontakten begrenses til samtaler på Skype blir det vanskelig å holde på interessen til barna, og derfor er vi glade for å tilby en helt ny måte være digitalt sammen på, sier Forberg. – Å kunne avtale en tur i en av parkene sammen med barnebarnet sitt tror vi kan være et hyggelig lyspunkt for mange, og TeliaSammen vil tilrettelegge for at slike digitale opplevelser skal være enkle for alle å bruke. Felles opplevelser gir felles minner og enda mer å snakke om!

Siden tjenesten er laget for to, kan du dele den med en annen mens du sitter og ser på. Deler du linken til nettsiden, kobles dere opp på en felles videosamtale, og derfra kan dere velge hvilke videoer dere vil se, enten det er dyr fra savannen eller fiskestrømmer i akvariet.

Dyr engasjerer

Dyreparken i Kristiansand har i dag 127 dyrearter fra hele verden. Blant videoene som legges ut på nettsiden kan man velge og vrake mellom alt fra sjimpanser til sjiraffer og sebraer.

– Nærkontakt med dyr er noe som vekker følelser hos både store og små, sier Anniken Bjørnstad Schjøtt, markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Dyreparken i Kristiansand.

Fra Atlanterhavsparken i Ålesund venter pingviner, selskapssyke seler og forskjellige fiskearter som er klare til å hilse velkommen.

– Naturen er en ting som opptar alle. Barna har ofte undrende spørsmål og behov for å vite mer. Da kan besteforeldre komme med svar, samtidig som de kan ta del i besøket sammen, sier Tor Erik Standal, daglig leder ved Atlanterhavsparken.

Den digitale turen til akvariet som nå er tilgjengelig på teliasammen.no byr på flere typer opplevelser. Utover å vandre gjennom bygget, kan man også gå tur utenfor, se på fiskere på berget og dykke under vann for å følge fiskestrømmer og andre dyr på havets bunn.

TeliaSammen er gratis å bruke og er åpen for alle. TeliaSammen inngår i Telias kampanje «The Show Must Go Online”, der Telia og Get sammen tilrettelegger for økt tilgang til innhold på digitale flater.

Slik fungerer TeliaSammen

1. Velg en opplevelse dere vil dele på https://teliasammen.no/
  2. Send personen du vil dele opplevelsen med lenken som kommer opp på siden, så sier vi ifra når de er kommet på plass. Du velger selv om du vil tillate kameratilgang, men vi tror opplevelsen blir bedre med et kjent ansikt
  3. Opplev noe sammen

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco