Synker egget i vann er det fremdeles ferskt og kan spises. Flyter det, bør man kakke det og lukte. Foto: Unsplash

Derfor har egg lenger holdbarhet enn du tror

4 av 10 i nordmenn kjenner ikke til dette enkle trikset for å sjekke om egget er spiselig etter holdbarhetsdatoen.

I påsken dobles salget av egg. Samtidig viser beregninger fra Too Good To Go at nordmenn kaster minst 13 millioner egg hvert år – et tall basert på plukkanalyser fra NORSUS.

– Egg har lenger holdbarhet enn det som oppgis på kartongen. Faktisk er norske egg så trygge at de sjelden blir dårlige før vi rekker å spise dem, forteller Ann-Kristin Raknes Pfründer, daglig leder i Too Good To Go Norge.

– Selv om norske egg har en unik status når det gjelder mattrygghet, er produsentene dessverre pålagt å bruke samme datostempling som i andre europeiske land. Derfor må vi ta «best før»-datoen med en klype salt, forklarer hun.

Skepsis rundt holdbarhet og det å glemme mat man har liggende er de vanligste årsakene til matsvinn i norske hjem.*

– Er man i tvil kan en enkel test hjelpe: Synker egget i vann er det fremdeles ferskt og kan spises. Flyter det, bør man kakke det og lukte. Er egget dårlig merker man det fort – da lukter det råttent! Lukter egget nøytralt er det helt trygt å spise, selv om det flyter, opplyser Raknes Pfründer.

Kjersti Sørby, produktsjef for Prior, forklarer hvorfor flytende egg kan være fullgode:

– At egget flyter handler bare om at det har dannet seg en lomme med luft mellom skallet og hinnen inne i egget. Det er denne luften som gjør at egget flyter. Som Too Good To Go påpeker, betyr ikke luftlommen at egget er dårlig – så om man er usikker må man kakke egget og bruke luktesansen. Hvis egget er dårlig har mikroorganismer sluppet gjennom skallet og hinnen, og brutt ned svovelet i eggehviten, og da lukter det rett og slett råttent egg. Lukter det nøytralt, er egget helt trygt å spise, selv lenge etter «best før»-datoen har passert, slik vi skriver på alle våre eggpakker merket Prior, sier Sørby.

8 av 10 nordmenn spiser egg som har passert holdbarhetsdatoen
Ifølge en fersk undersøkelse fra Norstat** oppgir 37 % at de ikke vet hvordan de kan undersøke om eggene er spiselige etter «best før»-datoen. Samtidig oppgir 82% at de spiser egg som har passert datoen.

– Det er veldig gode nyheter at vi er i ferd med å kurere datoskrekken når det gjelder egg! Nå håper vi også at mange tar med seg eggtesten og vissheten om at egg er helt fine å spise så lenge de ikke lukter vondt. Da kan vi passe på at så mange som mulig av eggene som ble kjøpt inn før påske havner i magen, selv om de plutselig skulle dukke opp bakerst i kjøleskapet noen uker fram i tid, sier Raknes Pfründer i Too Good To Go.

Ellers viser undersøkelsen at 16 % av nordmenn spiser egg hver dag. 41 % velger helst kokt egg, 25 % foretrekker speilegg, 15 % liker best eggerøre og 12 %foretrekker omelett.

Fem tips for å ta vare på eggene
Egg er ingen svinn-versting i norske hjem. Likevel krever eggene vi hvert år kaster 2,6 milliarder liter vann, over 6 km2 med jordbruksareal og nesten 1500 tonn CO2e å produsere.*** Her er Too Good To Gos fem beste tips for å ta vare på eggene:

1. Oppbevar eggene mellom 6 og 16 grader, eller i et ryddig kjøleskap.
2. Husk at norske egg er trygge å spise lenge etter «best før»-datoen.
3. Bruk nesen din hvis du er i tvil – dårlige egg lukter vondt!
4. Egg, eggeplommer og eggehviter du ikke rekker å spise kan vispes og fryses ned til senere.
5. Alt går i en omelett, pai, vaffel eller pannekake. Bruk eggene til å lage en matredder-rett med rester du har liggende hjemme.

Kilder
* Spørreundersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Too Good To Go i desember 2020 blant 1000 respondenter på landsbasis.
** Spørreundersøkelse gjennomført av Norstat i mars 2021 blant 1015 respondenter på landsbasis.
*** Beregningen tar utgangspunkt i Framtiden i våre henders rapport Norges grønneste mat fra 2017, og at et egg i snitt veier 63 gram.

Kontakt
Hanne Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Too Good To Go, hjohansen@toogoodtogo.no / 95 92 11 85

Internasjonalt selskap som jobber for å redusere matsvinn i 15 land. Gjennom Too Good To Go-appen kobles butikker og spisesteder som har mat til overs med folk som ønsker å kjøpe maten til redusert pris.

Siden oppstart i Norge i 2016 er det solgt 4,4 millioner forundringsposer med overskuddsmat, og 1,2 millioner nordmenn har lastet ned appen. Selskapet samarbeider med 2600 bedrifter over hele landet.

Too Good To Go samarbeider også med aktører i matbransjen om å sette matsvinn på agendaen og deler informasjon om matsvinnproblematikken i ulike kanaler.