Nye Yaris er priset og klar for lansering

• Toyota New Global Architecture (TNGA) anvendes for første gang i en kompaktbil.
  • Ny GA-B-plattform sørger for kjøreglede og sikkerhet i en stilfull og praktisk innpakning.
  • Nytt 1.5 Hybrid Dynamic Force-system sikrer høy effektivitet og bedre respons
  • Bygget for å være den sikreste kompaktbilen i verden
  • Høyt utstyrsnivå som standard
  • Konkurransedyktig priset i det norske markedet

Ny plattform

For å svare på de stadig økende behovene fra kundene bringer Toyota for første gang den nye TNGA-filosofien til kompaktsegmentet.  I nye Yaris gjøres det gjennom bruken av den nye GA-B-plattformen, og introduksjonen av fjerdegenerasjons hybridsystem med en TNGA 3-sylinders motor.

Som med i andre TNGA-baserte modeller blir sjåførens følelse av kontroll og tilknytning til bilen forsterket av sittestillingen. GA-B-plattformen lar sjåføren sitte lavere og lengre bak (+60 mm sammenlignet med nåværende modell) mot midten av bilen. Det bidrar til å senke tyngdepunktet. Det gir også en mer engasjerende sittestilling, med bedre ergonomi og flere justeringsmuligheter. Rattet er tettere på sjåføren og kan justeres med seks grader mer i høyderetningen sammenlignet med dagens modell.

Som i alle TNGA-baserte modeller er tyngdepunktet i nye Yaris lavt, faktisk rundt 15mm lavere enn i dagens modell. Chassiset har også bedre vektbalanse, både på langs og på tvers; det gir mindre krengning og bedrer stabiliteten under bremsing og bremselengde. Et mer rigid karosseri bidrar også til stabilitet og smidige kjøreegenskaper. Nye Yaris er ikke bare en lettkjørt bybil, men er også stabil i høyere hastighet på motorveien og er morsom å kjøre på svingete landevei.

Forbedret hybridsystem

Hybridsystemet har den nye 1,5 Dynamic Force-tresylindrede bensinmotoren med variable ventiler. Som i sine firesylindrede motparter drar den fordel av nøye utvalgte tiltak for å redusere innvendig friksjon og mekaniske tap og optimalisere forbrenningen. Motoren har faktisk verdens raskeste forbrenningshastighet, med høyt dreiemoment ved lave motorhastigheter og høy drivstoffeffektivitet. Den er også utstyrt med en balansemodul som bidrar til å redusere motorstøy og vibrasjoner.

Som resultat har den en termisk effektivitet på 40%, høyere enn typiske dieselmotorer, som bidrar til å sikre mer enn 19% forbedring av Yaris 'drivstofføkonomi og CO2-utslipp. Samtidig er systemeffekten økt med 16% og kraftleveransen fintunet for et overbevisende og naturlig preg.

Ledende sikkerhet

Nye Yaris utstyres med det siste innen aktive og passive sikkerhetssystemer for å skape verdens sikreste kompaktbil. Avanserte førerassistansesystemer inkluderer intelligent, adaptiv cruisekontroll, som fungerer helt opp til topphastigheten, og kjørefeltassistenten man kjenner fra nylig lanserte Toyota-modeller som Corolla. Alle disse funksjonene er standard i nye Yaris.

I tillegg til førerassistansesystemene, er nye Yaris utviklet for beskyttelse av passasjerer i henhold til de strengere standardene som introduseres i 2020. For eksempel, for å bedre beskytte passasjerene i en kollisjon fra siden, er nye Yaris den første bilen i kompaktsegmentet som kommer med en midtkollisjonspute.

Høyt utstyrsnivå

Nye Yaris har et høyt utstyrsnivå  på alle varianter. Eksempelvis er Toyota Safety Sense 2.5, kollisjonspute mellom setene, ryggekamaera og ny multimedialøsning med Apple CarPlay og Android Auto standardutstyr for modellen.

Fra Active grad er LED lys standardisert for det norske markedet. Dette innebærer LED-teknologi for alle lys både foran og bak.

Avhengig av utstyrsgrad tilbys utstyr som Qi trådløs lader, panorama glasstak, JBL Premium Sound, og digitale instrumenter

Life:

Toyota Safety Sense 2.5 m:   • Kollisjonsvern med autobrems+styreassistanse. Deteksjon av fotgjenger (dag/natt) + syklist (dag) • Assistanse i veikryss • Adaptiv Cruise Control (alle hastigheter) • Road Sign Assist • Lane Trace Assist • Automatisk fjernlys (AHB), Standard seter med sort stoff, midtarmlene, auto A/C, senter airbag, el vindu foran, skinnratt u/varme, girspak i skinn, 7" MM skjerm, DAB+ radio, Andriod Auto / Apple Carplay, 4 høyttalere, ryggekamera, varme i seter foran, elektronisk håndbrekk, analogt speedometer med 4,2" TFT skjerm, Shark fin antenne, innvendig dørtrekk i filt (foran), fjernstyrt sentrallås (std. nøkkel), 15" stålfelg med kapsel (185/65r15).

Active:

LED hovedlys,  LED tåkelys foran,  LED signatur foran&bak, Lyddempende glass frontrute, lakkert grill, innvendig dørtrekk i filt (foran&bak) , el.vindu foran&bake, smartstart nøkkelfri, regnsensor, 15" Alu-felg (185/65r15)

Active Tech:

8" MM skjerm, 6 høyttalere, navigasjon, digitale instrumenter, skinnratt m/varme, 16" Alu-felg (195/55r16)

Active Tech Bi-Tone:

Bi-Tone (hvitt tak), mørke ruter

Executive Grey:

Lyst grått interiør, sportsseter i delskinn, 2 sone auto A/C, 17" Alu-felg (205/45r17), utvendige detaljer i krom, panorama glasstak, Head-Up display, JBL 8 høyttalere, trådløs Qi lader til mobiltelefon, høydejusterbart pass.sete, el. innklappbart utv. speil, lomme på seterygg (pass.), EC autodimming av innvendig speil, innvendig LED belysning, digitale instrumenter (pianosort), mørke ruter

Style:

Panorama glasstak, sportsseter i delskinn, 2 sone A/C, digitale instrumenter (pianosort), trådløs Qi lader til mobiltelefon, Utv.detaljer i pianosort, el. innklappbart utv. speil, høydejusterbart pass.sete, lomme på seterygg (pass.), mørke ruter, rød stripe på bakluke, 17" Alu-felg (205/45r17)

Style Tech Bi-Tone:

Bi-Tone (hvitt eller sort tak), Head-Up Display, JBL 8 høyttalere, EC autodimming av innvendig speil

Premiere Edition:

Unik utvendig farge: 3U7/209, innvendig LED belysning

Priser

Nye Yaris får en konkurransedyktig pris i Norge, takket være lave avgifter grunnet lave utslipp av CO2 og NOx. Den nye modellen får i praksis ingen prisøkning fra utgående modellen utover prising av sikkerhetsutstyr og annet nytt utstyr. Forventede bestselgere er Active Tech og Style.

Modell CO2 utslipp g/km WLTP NOx utslipp mg/km Motor HK Utsalgspris inkl. mva. og engangsavgift
Yaris 1.5 Hybrid Life 87 9,5 116 234 600
Yaris 1.5 Hybrid Active 87 9,5 116 251 900
Yaris 1.5 Hybrid Active Tech 92 9,5 116 263 800
Yaris 1.5 Hybrid Active Tech Bi-Tone 92 9,5 116 269 700
Yaris 1.5 Hybrid Style 98 9,5 116 278 400
Yaris 1.5 Hybrid Executive Grey 98 9,5 116 291 900
Yaris 1.5 Hybrid Style Tech Bi-Tone 98 9,5 116 294 300
Yaris 1.5 Hybrid Premier Edition 98 9,5 116 295 700

Fargetillegg
Metallic 4 900
Pearl metallic 7 500

Priser eks. frakt og levering.

Lansering av nye Yaris

Forhåndssalget av Yaris er i gang, og de første bilene kommer til Norge i september.

• yaris