Toyota setter fart på elektrifiseringen med ny elbildivisjon og storskala-støping

Toyota har store planer for elektrifisering av sine kjøretøy i årene som kommer. Ambisjonen er et produksjonsvolum på 3,5 millioner elbiler i året i 2030. Selskapet skal blant annet adoptere “Giga casting” - en avansert støpeprosess som forenkler produksjonen og reduserer kostnadene.

Tidligere i våres ble det annonsert at Toyota vil lansere 10 nye elbiler innen 2026. Nå rigger selskapet seg for den nye satsingen og oppretter divisjonen BEV Factory. Ambisjonen har vært en elbilproduksjon på 1,5 millioner biler i 2026, nå skjerpes ambisjonen til et årlig volum på 3,5 millioner biler i 2030.

– Toyota vil legge trykk på elbilintroduksjonen i de ulike markedene basert på etterspørsel og modenhet. Norge vil være et prioritert marked både når det gjelder lanseringstidspunkt og volumer, forteller administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak.

Toyota vil sikre nødvendig batteriforsyning raskt ved å øke egen produksjonskapasitet og gjennom samarbeidspartnerne sine. De nye modellene som er planlagt lansert i 2026, vil bli fornyet i en ny kjøretøypakke som er unik for Toyotas batterielektriske biler. Målet er å presentere konseptkjøretøy på Japan Mobility Show denne høsten.

Adopterer Giga casting

På en teknisk workshop i Japan under temaet «Let's Change the Future of Cars», presenterte Toyota denne uken en rekke nye produksjonsteknikker. Selskapet vil nå ta i bruk storskala støping (Giga casting), en produksjonsteknikk som brukes i bilindustrien for å støpe store deler av et kjøretøy som en enkelt enhet. Teknikken innebærer å presstøpe front-, - mellom og bakpartiet av kjøretøyet som tre separate, store moduler. Ved å gjøre dette elimineres behovet for å montere en rekke små deler og man kan oppnå tynnere godstykkelse. Dette bidrar til å forenkle produksjonsprosessen, redusere antall deler og monteringstrinn, og dermed forbedre produksjonseffektiviteten og senke kostnadene.

Store komponenter gjennom Giga casting

For eksempel består understellet av dagens Toyota bZ4X av en kompleks sammensetning av 86 deler produsert gjennom 33 prosesser. Toyota prototyper en metode for å støpe den samme flerdelsmodulen som ett enkeltstykke takket være bruk av en "giga press". Storskala støping vil bli implementert ved fabrikker som produserer trinn 3 elektriske kjøretøy fra 2026. Tilnærmingen vil forbedre produksjonseffektiviteten med 20 prosent.

– Det vi håper å oppnå med BEV-fabrikken, en organisasjon dedikert til batterielektriske kjøretøy, er å endre fremtiden med batterielektriske kjøretøy gjennom omforming av biler, produksjon og arbeidsmetoder. Ved å ta i bruk Giga casting vil det være mulig med betydelig integrasjon av komponenter, og dette vil redusere utviklingskostnader for kjøretøy og investeringer i fabrikker, kommenterer Takero Kato, president ved BEV Factory.

BEV Factory er Toyotas nye senter for forsking og utvikling, som skal jobbe for å akselerere Toyotas konkurransekraft innen utvikling og produksjon av elbiler. Toyota gjør mer enn å bare endre kraftkilden til elektrisitet: De nye elbilmodellene som er planlagt lansert i 2026, vil bygges på tre nye plattformer: karosseri og understell, elektronisk plattform og programvareplattform. Den nye organisasjonen som ble lansert i mai har dette for øye. Hovedmålet er å forbedre produksjonsprosessen for å redusere kostnadene og forbedre effektiviteten.

Takero Kato er president ved den nye BEV Factory

Bilene kjører selv

Selvdrivende produksjonsteknologi vil halvere prosessene og investeringene i anlegget, forteller Takero Kato, president ved BEV Factory.

Ideen her er at bilene skal kjøre gjennom fabrikken selv. Toyota omtaler dette som "self-propelled production", og ideen blir allerede brukt ved selskapets Motomachi-fabrikk, der bZ4X kjører selv fra sluttmontering til sluttinspeksjon. Morgendagens fabrikker vil ikke ha de tradisjonelle samlebåndene, men en fleksibel løsning der enten produksjonsutstyret eller bilen selv flytter seg fra stasjon til stasjon i fabrikken.

Dette vil tillate mer kompakte oppsett og mer fleksibel deleoppbevaring, noe som kan redusere investeringene betydelig og halvere produksjonstiden.

Om Toyota Norge

Toyota Norge (TNO) er et heleid datterselskap av Toyota Motor Europe NV (TME) med europeisk hovedkontor i Brussel. I 2022 produserte det globale selskapet totalt 10.5 millioner kjøretøy, og er dermed verdens største bilprodusent.

I Norsk Kundebarometer 2023 har Toyota Norges mest fornøyde bileiere, og ifølge Norsk Bærekraftbarometer er Toyota bilbransjens beste på bærekraft. Ifølge Autoindex har Toyota Norges nest mest fornøyde bilkunder for 2. året på rad, etter søstermerket Lexus. Toyota er vinneren av prisen «Årets kundeservice» i 2023, som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks.