Joar Nango. Foto: Torbjørn Buvarp

Joar Nango mottar Lorck Schive Kunstpris 2023

Det er med glede Trondheim kunstmuseum kunngjør at Joar Nango mottar Lorck Schive Kunstpris 2023.

Joar Nango sier: «Det er en stor ære å vinne Lorck Schive Kunstpris, spesielt når man ser hvilke gode kunstnerskap som har vunnet prisen før meg. Jeg er også ydmyk over å ha fått stille ut sammen med de tre andre kick-ass kunstnerne som jeg har vært nominert sammen med. Tar av meg hatten for dem. De er inspirerende folk alle tre! Siden det jo er en generøs pengepremie får jeg nå råd til å bytte clutchen på min snart 30 år gamle sprinter som havarerte i Mosjøen på veg nordover, samt fortsette å bygginga av en Saunagumpien som jeg nå kanskje kan få ferdig til påske.»

Nango ble valgt ut av en internasjonal jury blant fire nominerte kunstnere for sin ironiske ode til skandinavisk interiør og lampedesign, i samarbeid med den romske kobbersmeden Lajos Gabor. Han mottok prisen på 500.000 NOK - Norges største – under en seremoni den 2. september ved Trondheim kunstmuseum.

Utstillingen med de fire nominerte til Lorck Schive Kunstpris 2023 vises frem til 17. september. Ahmed Umar gjør utstillingsrommet om til et tradisjonelt, sudansk bruderom, og figurerer selv som brud i et rituale som i Sudan er strengt forbeholdt kvinner. Anna Daniell har latt seg inspirere av Noahs Ark: Hva tar vi med oss, hva lar vi ligge igjen, må alt arkiveres, hvem styrer skuta fremover, og hvem er kaptein? Daniell har også invitert inn forfatter Roskva Koritzinsky til å bidra til kunstverket. Ane Graff kombinerer kunnskap fra kunst, filosofi og vitenskap i en undersøkelse av materialitet, og viderefører sin karakteristiske Goblet-serie. De fire representerer på hver sin måte spydspissen av norsk samtidskunst. «Det er sjeldent å se så mye relevans komprimert inn i den samme konteksten (...)», skrev Kunstkritikk i sin anmeldelse av utstillingen.

Johan Börjesson, direktør ved Trondheim kunstmuseum sier: «Lorck Schive Kunstpris fortsetter å vise styrken og mangfoldet i norsk kunst. Enten de utforsker nye kunstneriske strategier eller videreutvikler sine kjente uttrykk, arbeider årets nominerte kunstnere ut fra perspektiver som både er personlige og definerende for vår tid. Temaene spenner fra personlig erfaring og identitet, vitenskap og psykisk helse til å stille spørsmål ved kunsthistoriske antakelser og fordommer. Verkene kaster lys fra nye vinkler og utvider vår forståelse av hvordan det kan være å leve og arbeide i Norden, og hva det vil si å være kunstner.»

Juryen 2023

Jurymedlemmene er nominert av Statens Stipendkomite, styret i Lorck Schive og hustrus legat og Trondheim kunstmuseum. Disse tre velger ett jurymedlem hver. I 2023 består juryen av:

Diana Campbell (f. 1984), amerikansk kurator, kunstnerisk leder ved Samdani Art Foundation og sjefskurator ved Dhaka Art Summit.

Binna Choi (f. 1977), kurator og direktør ved Casco Art Institute: Working for the Commons i Utrecht i Nederland. Har vært medlem av fakultetet ved Dutch Art Institute og rådgiver for Afield.

Camille Norment (f. 1970), multimedia-kunstner som jobber med lydopptak, installasjon, tegning og performance. Festspillkunstner for Bergen Kunsthall i 2023.

Juryens uttalelse: «Joar Nangos bidrag til Lorck Schive Kunstpris skiller seg ut med sin åpenhet, samarbeidsånden mellom mennesker, ting og miljø, og sjenerøsiteten i å dele fremtidsrettede visjoner for mulige fremtider. Verdien av reparasjon, flyt, handlekraft i alle former og improvisasjon som verkene hans tar opp, er spesielt aktuelle akkurat nå. Juryen satte pris på hvordan verket får de besøkende til å oppleve verden, ikke bare gjennom dens problemer, men også gjennom hvordan man kan takle dem og forestille seg endringer, og lære av hverandre i prosessen. Det er et sted der man bygger, skaper, respekterer og reparerer; et sted der alle kan bruke verktøy som beveger seg i terrenget, ikke opp og ned i tradisjonelle hierarkier. I stedet kommer lag av tid og muligheten for gjenoppretting til syne gjennom kunstnerens samarbeidende praksis med å omorganisere, sette sammen eller smi om gjenstander fra hverdagen som dirrer av energi, skjønnhet og livskraft. Juryen ønsker å takke alle kunstnerne for deres grundige oppmerksomhet på de problemstillingene vi står overfor i dag.»

Utstillingsdetaljer:

Lorck Schive kunstpris 2023

22. april 2023 – 17. september 2023

Trondheim kunstmuseum, Bispegata 7b, 7013 Trondheim

Spørsmål om Lorck Schive Kunstpris 2023 rettes til:
Direktør Johan Börjesson, +47 46 44 06 38, johan.borjesson@mist.no

Om Joar Nango

Joar Nango (f. 1979) har en inkluderende, mellommenneskelig og inviterende praksis som balanserer bolig og arbeid, overlevelse og verdigrunnlag, natur og mytologisering. I kunstnerskapet opererer Nango med flere kontrasterende kunnskapsnivåer, som pragmatisk landeveiskunnskap paret med de mangesidige konseptuelle og kulturhistoriske implikasjonene ulike livsvilkår bærer med seg. Produksjonene hans er ofte omfattende, og involverer et betydelig antall bidragsytere. Disse introduserer et mylder av prosesser som berører nomadisk identitet, urfolk og kolonialisering av kunnskap, realisert gjennom åpne og medskapende samarbeid, improvisasjon og dialog. Han sier selv at han ser det som sitt ansvar å vise samisk arkitektur og skape diskusjon og utvikle kunnskap om landskapsforståelse og urfolkskultur.

Nango var festspillutstiller ved Bergen Kunsthall 2020 og viste prosjektet «Girjegumpi Samisk arkitektur-bibliotek / Sámi arkitektuvragirjerájus» på Nasjonalmuseet for arkitektur i Oslo i 2021/22. Nango deltok også på Documenta 14, ofte kalt verdens viktigste samtidskunstmønstring, i 2017.

Om Lorck Schive Kunstpris

Lorck Schive Kunstpris er Norges største kunstpris. Formålet med prisen er å skape debatt og interesse rundt samtidskunsten ved å hedre fremragende kunstnere. Utstilling og utdeling avholdes ved Trondheim kunstmuseum annethvert år.

Lorck Schive Kunstpris er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og hustrus legat og Trondheim kunstmuseum. Den første utdelingen var i 2013, og prisen ble da delt mellom Marianne Heier og Lene Berg. Andre tidligere prismottakere har vært Vanessa Baird (2015), Vibeke Tandberg (2017), Eline Mugaas (2019) og Steinar Haga Kristensen (2021).

Utstillingen Lorck Schive kunstpris 2023 åpnet 22. april 2023 og står til 17. september 2023. De nominerte kunstnerne mottar NOK 150 000,- hver til utstillingsproduksjon.

Om Trondheim kunstmuseum

Trondheim kunstmuseum er en av Norges ledende kunstinstitusjoner og et regionalt senter for samtidskunst. Museet viser både utstillinger fra en omfattende samling av norsk og internasjonal kunst og samtidskunstutstillinger. Trondheim Kunstmuseum har to visningssteder: Museets hovedbygning i Bispegata er museets hovedarena og ligger ved Nidarosdomen. I Gråmølna i Trenerys gate ved Nedre Elvehavn finner du verk fra Kunstgaven Håkon Bleken og andre utstillinger.

Trondheim kunstmuseum er en del av Museene i Sør-Trøndelag (MiST) – en sentral kulturaktør både nasjonalt og regionalt som har en viktig samfunnsrolle. MiST skal sette menneskene i sentrum, satse på kulturelt mangfold, deltagelse og inkludering.

Trondheim kunstmuseum viser samtidskunst og historisk kunst med utgangspunkt i en samling på cirka 6000 verk. Museet viser kunst i to lokaler i Trondheim sentrum, museets hovedbygning ved Nidarosdomen og TKM Gråmølna på Nedre Elvehavn. TKM Gråmølna huser utstillinger fra Kunstgaven Håkon Bleken.

Johan Börjesson

Direktør +47 46440638