Her er de nominerte til Lorck Schive Kunstpris 2023!

Her er de nominerte til Lorck Schive Kunstpris 2023!

De nominerte kunstnerne til Lorck Schive Kunstpris 2023 er:

Anna Daniell
Ane Graff
Joar Nango
Ahmed Umar

Prisutstillingen åpner på Trondheim kunstmuseum, 22. april 2023. De fire nominerte kunstnerne mottar 150 000 kroner til produksjon av verk. Med selve prisen som er på 500.000 kr, er Lorck Schive Kunstpris totalt på 1 100 000 kroner, noe som gjør den til en av verdens største.

Styret i Christian Lorck Schive og hustrus legat skriver følgende om valget av nominerte:

Ane Graff (f. 1974)

Ane Graff utforsker spennet mellom det forførende objektet og vitenskap i estetisk sylskarpe installasjoner. Verkene, som ikke er uten humor, trekker ofte inn kunnskap om biokjemiske prosesser og biologisk grenseløse tilstander. Konvensjonen om fysisk stabilitet blir hos Graff utfordret i verk der tilsynelatende faste stoffer over tid oppløses i hverandre. Tilsvarende blir kunnskapen om menneskekroppen som bærer av bakteriekolonier og påvirket av utallige kjemiske substanser, gjenstand for nevrotisk nærgående undersøkelser. Vår kontroll over oss selv og ikke minst resten av verden, framstår i Graffs kunstneriske landskap som en fiksjon, i beste fall. En underliggende strøm i skulpturene hennes er grensen mellom liv og ikke-liv og de berører med dette et av de store mysteriene vi kjenner til.

Anna Daniell (f. 1978)

Anna Daniell arbeider utradisjonelt i et formspråk rikt på kunsthistoriske referanser. Hun inviterer til leken dialog mellom menneskene og tingene, der skulpturene hennes samtaler med vidd og humor med andre aktører og insisterer på å være del av selskapet, en del av felleskapet. De er også famlende og søkende, litt klumsete der de hangler og balanserer for å finne sin plass. Disse iscenesatte situasjonene utfordrer den rasjonelle forståelsen om at ting kun er ting, noe vi skaper og bruker, uten eget liv og ikke noe som også påvirker og former oss. Daniell vender rundt på materialenes verdi-hierarki og åpner opp skallene våre for nye perspektiv, hvor samspillet mellom menneskekroppene og kropp-tingene begynner å dirre.

Joar Nango (f. 1979)

Joar Nango har en inkluderende, mellommenneskelig og inviterende praksis som balanserer bolig og arbeid, overlevelse og verdigrunnlag, natur og mytologisering. I kunstnerskapet opererer Nango med flere kontrasterende kunnskapsnivå, som pragmatisk landeveiskunnskap paret med de mangesidige konseptuelle og kulturhistoriske implikasjonene ulike livsvilkår bærer med seg. Produksjonene er ofte omfattende og involverer et betydelig antall bidragsytere. Disse introduserer et mylder av prosesser som berører nomadisk identitet, urfolk og kolonialisering av kunnskap, realisert gjennom åpne og medskapende samarbeid, improvisasjon og dialog. Han sier selv at han ser det som sitt ansvar å vise samisk arkitektur og skape diskusjon og utvikle kunnskap om landskapsforståelse og urfolkskultur.

Ahmed Umar (f. 1988)

Ahmed Umar demonstrerer et sterkt engasjement for tradisjoner innen håndverk. På samme tid som han viderefører et formspråk med djupe kulturelle røtter, tar han i kunstnerskapet et nådeløst oppgjør med samfunnsnormer som gjør livet uutholdelig for skeive med ukonvensjonelle liv. Umar bruker aktivt egen kropp som kunstnerisk materiale, og hans personlige biografi gjennomsyrer det kunstneriske prosjektet, der individuell, levd erfaring er drivkraft i et omfattende frigjøringsprosjekt. Umar er en estetisk aktivist, han både bærer og bryter tradisjoner i verk der gjennomført og presist håndverk løfter fram sår og seire, personlige tap og strev med tilpasning og ny kultur. Samtidig uttrykker kunsten stor styrke i viljen til konfrontasjon med mobbing og trusselen om utenforskap og forvisning til normenes ytterkanter.

--

Lorck Schive Kunstpris er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og hustrus legat og Trondheim kunstmuseum. Formålet med Lorck Schive Kunstpris er å skape debatt og interesse rundt samtidskunsten ved å hedre fremragende kunstnere. Prisutstillingen blir avholdt ved Trondheim kunstmuseum annethvert år, og fant først sted i 2013. Lorck Schive Kunstpris er på 500 000 kroner og utdeles for femte gang høsten 2021. Hver av de fire nominerte kunstnerne mottar 150 000 kroner til produksjon av verk. Prisen er dermed totalt på 1 100 000 kroner og en av verdens største.

Kunstprisen er initiert av styret i Lorck Schive og hustrus legat. Fra januar 2022 består styret av Ruben Steinum, Marthe Aas og Farhad Kalantary.

Les mer om prisen og de nominerte på Trondheim kunstmuseums nettside.

Trondheim kunstmuseum viser samtidskunst og historisk kunst med utgangspunkt i en samling på over 5000 verk. Museet viser kunst i to lokaler i Trondheim sentrum, TKM Bispegata ved domkirken og TKM Gråmølna på Nedre Elvehavn. TKM Gråmølna huser utstillinger fra Kunstgaven Håkon Bleken.

Christina Undrum Andersen

Avdelingsleder formidling 47 66 86 92