​Bobilferie blant tyske vinranker

For den vininteresserte er Tyskland et drømmereisemål. Det tyske vininstituttet (DWI) har nå undersøkt mulighetene for bobilparkering i landets 13 vin regioner og kommet fram til at flere produsenter tilbyr reisende muligheten til å overnatte på gården i sin egen bobil.

Hva er vel bedre enn å kunne kombinere det praktiske med ekte hygge på ferie? Se for deg at du cruiser gjennom Tysklands mange pittoreske vinlandskap, svært komfortabel i din egen bobil. Når du kommer frem til den ønskede vinprodusenten, parkerer du bobilen for natten og koser deg med vinsmaking på gården.

DWI har nylig gjennomført en undersøkelse blant Tysklands mange vinprodusenter, hvor de kunne identifisere 35 vingårder som tilbyr reisende bobilparkering på sine områder.

– Vi tror at det er flere vinprodusenter som tilbyr denne muligheten, men flere av disse deltok ikke i undersøkelsen, sier Frank Schulz fra DWI.

Bobilbilister forventer vanligvis å kunne koble seg til strøm- og vannforsyning, noe alle produsentene i undersøkelsen tilbyr sine kunder. I DWIs database informerer vinprodusentene om sine parkeringsplasser for bobiler under «Accommodation types». De som ønsker å reise på denne måten kan finne denne informasjonen samt andre tjenester som de tyske vinprodusentene tilbyr i den enkelte produsents database. Mer informasjon finner du under www.germanwines.de.

Når du reiser med bobilen på vinferie i Tyskland, finnes det utrolig mye å oppleve. I tillegg til de ulike produsentene med bobilparkering, kan du blant annet besøke prisvinnende vingårder og vinoteker samt flere landemerker for tysk vinkultur

• Kunst, kultur, underholdning

• kultur