Reisebrev 2: Åre-Örnsköldsvik

I dag våknet vi i Åre med fulladet tank. bilen hadde ladet i en 22 kW lader i løpet av natten. Disse ladestolpene er perfekte for natt-lading! Det første vi gjorde i morges var å gå og sette vårt bærbare "hjem" på taket, nemlig et taktelt fra Taktältarna! Nå er reisen vår enda mer fleksibel! Vi dro tilbake til ladestolpen for å møte Mia Forsgren, kommunikasjonssjef i Diös som har et tett samarbeid med InCharge og Vattenfall under installasjonen av 700 nye stolper.

Hvilken betydning har den elektriske infrastrukturen for bærekraftig byutvikling?
"Den betyr alt for oss. For å skape en attraktiv by å bo i og for bedrifter å etablere seg i, vil utbygging av ladeinfrastrukturen være svært viktig. En vesentlig faktor er også at energien er fornybar og at stolpene er tilgjengelige, noe vi muliggjør sammen med Vattenfall og InCharge.»

Hvilken respons har dere fått fra beboerne etter hvert som det tilbys flere ladeposter?
”Veldig positiv respons! Det er mange som bruker dem, men det er en het sektor akkurat nå, så utviklingen må gå i et raskt tempo - noe det gjør, og vi er veldig glade for å kunne tilby til våre beboere."

Etter intervjuet satte vi oss i bilen og tok oss ut mot kysten igjen, via Sundsvall og så videre nordover. Vi stoppet ved Höga Kusten og tok en liten tur opp Skuleberget. I skrivende stund sitter vi i bilen rett ovenfor Örnsköldsvik, hvor vi stoppet og ladet ved Max og brukte ladetiden på å spise middag.

I natt skal vi sove i takteltet, det gleder vi oss til!

• Energispørsmål

• borettslag