Blogginnlegg -

Reis med oss fra Stockholm til Nordkapp i elbil!

Veitransport står for en betydelig del av karbondioksidutslippene i Norge. For å nå klimamålene og redusere utslippene er elbilen en viktig faktor. Men mange snakker fortsatt om rekkeviddeangst. Så hvor vanskelig eller enkelt er det å reise lengre strekninger med elbil egentlig?

Vi bestemte oss for å finne ut nettopp dette, og ga oppdraget til Ebba Forsgren og Emmett Sparling, som skal kjøre fra Stockholm til Nordkapp via InCharges ladenettverk. Dette gjør de i en Volkswagen ID.4 som ifølge spesifikasjonen tar deg opp til 511 km på en lading, og hurtiglader 32 mil på en halvtime.

"På mange måter er det faktisk elbileierne som nå driver utviklingen. De er en viktig del av å få fart på energiomstillingen, så vi ville teste hvordan det faktisk fungerer i dag. Det gir oss også et hint om hvor og hvordan vi kan utvikle arbeidet vi gjør for å kunne gi en bedre ladeopplevelse langs veien. Vi valgte å gjennomføre dette med den yngre generasjonen i fokus, de som er våre ambassadører for fremtiden", sier Marianne Lager, Markedssjef i Vattenfall E-Mobility Norden.

Reisen er målet

Ebba og Emmets interesse for biologisk mangfold, naturen og bærekraftige løsninger for framtiden er drivkrafter som mange unge i dag har – og mottoet er at ingenting er umulig. Nå vil de sammen med oss utfordre forutinntatte meninger om elbiler og rekkevidde, og dytte ned den fossildrevne bilen fra tronen en gang for alle.

«Vi ønsker å gjøre dette for å vise at av og til er selve reisen målet, at vi må stoppe opp litt og tenke på hvordan vi reiser. Vi er begge globetrottere og reiser mye, og det er nettopp derfor vi nå ønsker å utfordre oss selv på hvordan det er å reise på en bærekraftig og gjennomtenkt måte", sier Ebba Forsgren.

Reisen går fra Stockholm, via Åre, opp til Lansjärv og over til Ishavsveien, som er Vattenfall InCharges ladenett her i Norge. Vår nordligste ladestasjon ligger i nærheten av Nordkapp.

Mer enn bare en elbiltur

På Ebba og Emmets eventyr får vi møte mennesker, bedrifter og lokalsamfunn som med ulike miljøtiltak legger til rette for å fremme en bærekraftig framtid. Vi utfordrer våre fordommer om rekkevidde og ladeangst og blir inspirert til å gi oss ut på veiene med elbil. Bli med på reisen - hele veien fra Stockholm til Nordkapp i Norge!

Følg reisen på Vattenfall InCharges Facebook, Instagram eller her i vår kunnskapshub.

Våre eventyrere:

Ebba

Ebba er 25 år og en storyteller med lidenskap for naturen. Med sin bakgrunn innen marketing og TV-produksjon driver hun nå egne prosjekter som kombinerer friluftsliv og bærekraft. Hun har mye erfaring foran kamera, hovedsakelig som modell for ulike utendørsmerker, og vil være en naturlig og engasjerende profil i reportasjen. Sist vinter kunne du møte Ebba som sammen med Moa ga oss et fjelleventyr på el-scooter i fantastiske Norrland!

Emmett

De siste 6 årene har Emmett Sparling reist rundt på heltid som profesjonell fotograf og fortalt historier gjennom bildene sine både på land og under vann. Han har på oppdrag fra kjente aktører fra hele verden som Lexus, Samsung, Sony og Corona Extra fanget deres visjon på en unik måte med både fotografi og video. Emmett har spesialisert seg på å engasjere gjennom storytelling og kampanjer i sosiale medier for å nå et så stort publikum som mulig. Han kommer fra en bakgrunn innen motefotografering som har gitt ham erfaring innen portretter, livsstil og produktfotografering, samt reise-/eventyrinnholdet han deler hver dag på sin Instagramkonto www.emmettsparling.com

Om Vattenfall InCharge

Vattenfall Incharge startet startet sin virksomhet i 2016 i Sverige, og omfatter nå også Tyskland, Nederland og Norge. I dag har vi et omfattende ladenett og tilbyr elbillading til private, borettslag og bedrifter. I tillegg utvikler vi ladeinfrastrukturen, både i Norge og i Europa.

Vi samarbeider på tvers av grensene med kommuner, byer, politikere og de som ønsker å investere i elbilens fremtid. Les mer om Vattenfall InCharge her.

• Energispørsmål

• elbil