Kaia Varjord vant Amanda og får gi bort 100 000 kr til sitt hjertebarn

Kaia Varjord ble fredag kveld stemt frem som vinner av Viasat Films publikumspris Årets nykommer på Viasat Films Facebook-side og får dermed mulighet til å gi 100 000 kr til sitt hjertebarn i norsk kulturliv, Bifrost barneteater.

Kaia kunne ikke møte i Haugesund for å motta prisen selv på grunn av snarlig termin, men sier fra sofaen:

-  Det var en ære å bli nominert, og det å vinne prisen er naturligvis ekstra gøy!

Totalt 268 000 stemmer er blitt registrert i Viasats Films avstemming. 134 500 av disse stemmene gikk til Kaia Varjord.

-  Det har vært et enormt engasjement i lokalpressen og sosiale medier. De to andre nominerte, Marie Blokhus og Tobias Santlemann, mottok også mange stemmer, men nådde ikke helt opp til det enorme engasjementet rundt Kaia, sier Viasat Films Ingeborg Heldal

Ingeborg delte ut prisen for Årets Nykommer.

-  Å være med på Amandaprisutdelingen har vært fantastisk gøy! Det har vært mange verdige vinnere og alle ser jo få flotte ut i kjolene sine. Det var synd Kaia ikke kunne motta prisen selv, men jeg gleder meg til å overrekke den til henne senere, sier Ingeborg.

Det er flere som er glade for at akkurat Kaia vant Årets nykommer. Som en del av prisen skal vinneren dele ut 100 000 kr til sitt hjertebarn i norsk kulturliv. Kaia sier hun valgte Bifrost barneteater som sitt hjertebarn fordi hun mener det er et fantastisk tilbud til barn og unge, som det burde vært flere av.

-  Det er så utrolig velfortjent at Kaia vant! Hun har en enorm kraft og et talent som vi vil se mye av håper vi. At hun kommer fra Hølen og at hun har valgt Bifrost er en stor ære for oss. 100.000,- kommer godt med i å gi mange barn og ungdommer teatertilbud, sier Silje Martens i Bifrost.

Årets nykommer er en ny pris i år. Prisen er en publikumspris som avgjøres etter stemming på Viasat Films Facebook-side og deles ut i samarbeid med Viasat Film.

Kaia Varjord fikk sitt gjennombrudd i filmen 90 minutter, der hun spilte mot blant annet Aksel Hennie. Kaia har også medvirket i tv-seriene Hvaler, Dag og Hjem.

• Kunst, kultur, underholdning

• tobias santelmann