I full gang med å legge fiberbredbånd i bakken

Når frosten gir seg er det et sikkert vårtegn at Viken Fiber inntar boligområder for å gi østlendingene fiberbredbånd. Nå er rundt 100 gravemaskiner og mannskap på plass, og snart får flere glede av internett med lysets hastighet.

-Når frosten melder sin ankomst krysser vi fingrene for at den ikke varer så lenge, slik at vi kan komme raskt i gang med å fibre nye kunder, forteller direktør for Plan og Utbygging i Viken Fiber, Stian Berg.

Han forteller videre at de i enkelte områder i år kunne starte så tidlig som i mars, og når vi nå skriver mai har de allerede vært i gang en god stund.

Flere store graveprosjekter

Graveprosjektene spenner over rundt 18 kommuner og det er et stort apparat som settes i gang når Viken Fiber legger fiberbredbånd i bakken.

-Vi bygger infrastruktur, så det kreves mye planlegging, søknader, mannskap, utstyr og dialog med kunder, sier Berg som forteller videre at gravingen i de fleste områdene blir ferdig i løpet av kort tid, mens det noen steder kan ta lenger tid dersom det for eksempel blir tidlig eller langvarig frost, lang søknadsbehandlingstid eller det er veldig mange som skal ha.

-Men i de aller fleste tilfellene får kundene våre fiberbredbånd raskt,og vi både graver, rydder og pynter etter oss slik at de nesten ikke ser at vi har vært på besøk, sier han.

Over 50 graveprosjekter på Østlandet

-Vi har lagt fiber i bakken i over 10 år og kan legge bak oss flere tusen kilometer med graving, så vi har lang erfaring med dette. I løpet av våren, sommeren og høsten har vi mer enn 50 store graveprosjekter og en rekke mindre.

-Dette er vår travleste periode og vi jobber på spreng for å fibre Østlandet, sier Stian Berg som avslutningsvis oppfordrer alle de som venter på fiber til å sjekke status der de bor på www.vikenfiber.no.