En av tre vil bruke betalingskort som belønner bærekraftig atferd

En av tre vil bruke betalingskort som belønner bærekraftig atferd

OSLO – 23. februar 2023. Få nordmenn har valgt bærekraftige banktjenester. Det viser en undersøkelse gjennomført av Visa og STRAT7 Group. Likevel ønsker mange å bytte betalingskort dersom det belønner bærekraftig atferd.

Bærekraft er viktig for nordmenn
Visa og STRAT7G Group gjennomførte en undersøkelse i tolv europeiske land, inkludert Norge, for å forstå forbrukeres holdninger og atferd til bærekraftig forbruk. Mange av respondentene er bekymret for klimaendringer og ønsker å gjøre egne grep for å bevare naturen for fremtidige generasjoner.

Norske forbrukere er ifølge undersøkelsen bedre på å redusere eget avfall og plastforbruk, og reparere ødelagte gjenstander, enn gjennomsnittet i EU. 92 prosent svarer at de resirkulerer gjenstander jevnlig i stedet for å kaste dem.

En av tre svarer at det er mindre sannsynlig at de vil handle med merkevarer på grunn av selskapets miljøprofil. Samtidig er det barrierer for å handle bærekraftig, hvor pris og tilgjengelighet er de største hindrene. 77 prosent svarer at produkter som er bra for miljøet ofte er dyrere, og 67 prosent mener at bærekraftige alternativer ofte ikke er tilgjengelig.

Bente Josefsen, Country Manager for Visa i Norge, mener det er viktig at merkevarer og lokale virksomheter oppmuntrer til bærekraftige atferd.

«Norske forbrukere har god kunnskap om bærekraft, men erkjenner også at de riktige valgene ikke alltid er enkle. De forventer at merkevarer er ærlige og transparente. Da må bedriftene ta sin del av ansvaret ved å gjøre bærekraftige løsninger mer tilgjengelig, og enkelt kommunisere fordelene.»

I 2020 lanserte Visa et samarbeid med ecolytiq, et fintech selskap som har utviklet en kalkulator som estimerer karbonavtrykket for ulike kjøp. I fjor kunngjorde Visa et samarbeid med Plan A som gjør det mulig for bedrifter å administrere sin reise for nullutslipp i egen programvare.

Bankenes rolle
Banker og finanstilbydere anses å ha en mindre negativ påvirkning på miljøet enn andre sektorer. Det er imidlertid få nordmenn som har valgt mer bærekraftige bankfunksjoner, men nesten halvparten av befolkningen har gått over til papirløse fakturaer når dette er lett tilgjengelig.

En av tre respondenter sier at de ville brukt betalingskort som premierer bærekraftig atferd. 17 prosent svarer at de vil bytte til et betalingskort som sporer, måler og minimerer karbonavtrykket deres.

Steve King, Vice President Sustainability Solutions Europe i Visa: «Våre klienter og partnere leter etter konkrete løsninger for å gjøre bærekraftige valg for sine kunder. Bærekraft er et sentralt fokus for oss i Visa, og som et globalt betalingsteknologiselskap har vi et ansvar for å tilrettelegge for bærekraftige alternativer i kjøpsopplevelsen.»

Visa Inc. (NYSE: V) is the world’s leader in digital payments. Our mission is to connect the world through the most innovative, reliable and secure payment network - enabling individuals, businesses and economies to thrive. Our advanced global processing network, VisaNet, provides secure and reliable payments around the world, and is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second. The company’s relentless focus on innovation is a catalyst for the rapid growth of digital commerce on any device for everyone, everywhere. As the world moves from analog to digital, Visa is applying our brand, products, people, network and scale to reshape the future of commerce. For more information, visit About Visa, visa.com/blog and @VisaNews.