Nå kan du snart betale med klokken din

Nå kan du snart betale med klokken din

Klokken Swatch Bellamy har planlagt lansering på nyåret og kan brukes trådløst over hele verden. Med denne klokken kombinerer den sveitsiske urmakeren et spennende, funksjonelt design med det aller nyeste innen betalingsteknologi fra Visa.

Mobile løsninger er et voksende marked, og betaling med Swatch Bellamy vil åpne opp en ny verden av betalingsmuligheter.

Trådløs NFC-teknologi* bruker høyfrekvente radiobølger for å aktivere elektroniske enheter for kommunikasjon over korte avstander, vanligvis mindre enn 10 cm. Den nye klokken har fargene og designet Swatch er kjent for, samt en innebygd NFC- brikke skjult under skiven. Akkurat som med vanlige bankkort, lar Swatch Bellamy kundene betale ved hjelp av trådløse POS-terminaler. Teknologien krever ingen energi fra klokken, noe som gir batterilevetid tilsvarende en vanlig Swatch.

Klokken er oppkalt etter forfatter og innovatør Edward Bellamy. I 1888 skrev han romanen ”Looking Backward 2000-1887”, om en utopisk verden hvor kontanter er blitt erstattet med kreditt- og debetkort. Dermed var Bellamy var den første til å skrive om slike kort, 40 år før noen andre. ”Bel Ami” betyr også god venn på fransk.

Swatch Bellamy skal være tilgjengelig i USA, Sveits og Brasil fra begynnelsen av 2016. Klokken ble presentert for første gang i Kina i oktober 2015.

*NFC-teknologien er den samme som millioner av nordmenn allerede kan anvende ved bruk av sitt Visakort.

Kategorier

Visa Europe is a payments technology business owned and operated by member banks and other payment service providers from 37 countries across Europe.

Visa Europe is at the heart of the payments ecosystem providing the services and infrastructure to enable millions of European consumers, businesses and governments to make electronic payments. Its members are responsible for issuing cards, signing up retailers and deciding cardholder and retailer fees. Visa Europe is also the largest transaction processor in Europe, responsible for processing more than 16 billion transactions annually – at a rate of 1,622 transactions per second at peak times.

There are more than 500 million Visa cards in Europe, while €1 in every €6 spent in Europe is on a Visa card. Total expenditure on Visa cards exceeds €2 trillion annually, with €1.5 trillion spent at point-of-sale.

Since 2004, Visa Europe has been independent of Visa Inc. and incorporated in the UK, with an exclusive, irrevocable and perpetual licence in Europe. Both companies work in partnership to enable global Visa payments in more than 200 countries and territories.

For more information, visit www.visaeurope.com and @VisaEuropeNews