Visa blir første betalingsnettverk til å gjøre opp transaksjoner i stablecoin

Visa blir første betalingsnettverk til å gjøre opp transaksjoner i stablecoin

Oslo, 29. mars 2021 –Visa Inc. annonserer i dag nyheten om at de som første store betalingsnettverk ønsker å gjøre opp transaksjoner i USD Coin (USDC) – en digital stablecoin støttet av den amerikanske dollaren. Visa gjennomfører en pilot med sin partner Crypto.com, en av verdens største krytoplattformer, og planlegger å tilby oppgjør i USD Coin til Visa partnere senere i år.

Støtte for digitale valutaer som en ny type avregningsvaluta markerer et viktig steg fremover for Visas nettverk, og er utformet for å forbedre alle former for pengeoverførsler enten den skjer i eller utenfor Visa-nettverket.

Visas plattform overfører i dag milliarder av dollar gjennom flere tusen institusjoner i mer enn 200 land, i 160 ulike valutaer. Visa har i over et år jobbet for å etablere digitalt valutaoppgjør innenfor sin egen infrastruktur. I samarbeid med Visas eksklusive partner for oppgjør av digital valuta, Anchorage, lanserer Visa nå en pilot som gjør det mulig for Crypto.com å sende USD Coin til Visa.

Visas standarder krever i dag at partnere gjør opp overføringer i en tradisjonell fiat valuta, noe som kan gi økte kostnader og økt kompleksitet for selskaper som er bygget med digitale valutaer. Løsningen åpner også opp for støtte for sentralbankstyrte digitale valutaer i fremtiden.

- Dagens kunngjøring markerer en viktig milepæl i vår evne til å imøtekomme behovene til selskaper som administrerer sin virksomhet i en stablecoin eller kryptovaluta. Det er en viktig utvidelse av det vi gjør hver dag, og på en sikker måte kan lette betalinger i forskjellige valutaer over hele verden, sier Jeff Kim, Head of Product Nordics and Baltics i Visa.

For å lære mer om denne nyheten, besøk Visa bloggen.

Visa Inc. (NYSE: V) is the world’s leader in digital payments. Our mission is to connect the world through the most innovative, reliable and secure payment network - enabling individuals, businesses and economies to thrive. Our advanced global processing network, VisaNet, provides secure and reliable payments around the world, and is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second. The company’s relentless focus on innovation is a catalyst for the rapid growth of digital commerce on any device for everyone, everywhere. As the world moves from analog to digital, Visa is applying our brand, products, people, network and scale to reshape the future of commerce. For more information, visit  About Visa, visa.com/blog and  @VisaNews