SkiStar og Visual Art forbedrer fjellopplevelsen med digitale flater

SkiStar og Visual Art forbedrer fjellopplevelsen med digitale flater

SkiStar oppdaterer den digitale opplevelsen ved alle sine alpinanlegg som en del av selskapets investering på flere milliarder for å gi gjestene en minneverdig fjellopplevelse. Hoteller, heiskøer og offentlige rom skal få et skikkelig digitalt løft for å forbedre kundeopplevelsen, og det er Visual Art som står bak løsningen.

SkiStar har hatt en digital kommunikasjonsløsning på sine alpinanlegg i mange år, men har nylig gjennomgått både funksjon og utseende og har nå bestemt seg for en større digital oppgradering. Moderniseringen av de digitale flatene skal lette og forbedre opplevelsen for gjestene og gjelder både i utemiljøet og innendørs på hoteller, i termiske hytter og andre offentlige områder på alle destinasjoner.

– Dette er på alle måter en prestisjekunde for oss fordi det viser vår fulle bredde når det kommer til digitale løsninger. Alt fra teknologien som skal tåle tøffe utemiljøer, til innholdet som skal skape en magisk atmosfære for gjestene skal være av topp kvalitet. En utfordring vi gjerne tar på oss, sier Andreas Ström, Chief Revenue Officer i Visual Art.

– Vi har blant annet kjørt et pilotprosjekt på toppen av Björnrike 946 moh for å garantere at teknologien kan håndtere utfordringene på fjellet. Det, sammen med en forundersøkelse vi utførte i løpet av høysesongen 2022, hvor vi målte kundestrømmer og behov, har lagt grunnlaget for både en teknisk løsning og plassering, samt tilpasning av selve innholdet på skjermene, fortsetter Andreas Ström.

– For oss handler det til syvende og sist om kundenytte, men også å finne løsninger som fungerer best mulig i virksomheten generelt. Derfor har alt fra driften som løype- og heispersonell til IT- og markedsavdelingen vært med og gitt innspill og forslag til hvordan fremtidens løsning bør se ut, sier Mathias Lindström, Markedsdirektør i SkiStar.

– Dette er et stort og viktig prosjekt for oss i SkiStar da det påvirker hele kundeopplevelsen, uansett om du er i eller utenfor bakken. Visual Art har vært en pålitelig partner i arbeidet og vi ser frem til å kunne innvie alle de nye systemene før årets høysesong, avslutter Mathias Lindström i SkiStar.

En rekke ulike skjermløsninger skal nå utvikles og monteres foran kommende vintersesong. I utgangspunktet dreier det seg om 100 skjermer i innemiljø, hovedsakelig til bruk i oppvarmede hytter, restauranter og hoteller. For utemiljøet lages en rekke spesialløsninger for å håndtere de spesielle værforholdene.

Utendørs vil det bli plassert rundt 30 stk 55-tommer skjermer på de ulike stedene. Et par av disse er montert på spesialbygde tre-stillaser som skal gjøre dem lette å flytte rundt i systemet etter behov. I tillegg skal 9 stk større skjermer på 88 tommer monteres i forbindelse med heiser på nesten alle steder. Det monteres også en 16 kvadratmeter stor LED-løsning i Lindvallen.

SkiStar har sørget for at alle involverte i selskapet var med i planleggingen av den digitale oppgraderingen.

Visual Art vil ta overordnet ansvar for installasjonen og løpende support. Arbeidet inkluderer også strategisk rådgivning som gjelder innholdsproduksjon og utvikling av maler som integreres med eksisterende heisadministrasjon samt gamification-løsningene som SkiStar har i dag. Til disse løsningene benyttes Visual Arts egen programvare Signage Player.

For ytterligere informasjon kontakt:

Monika Lindquist, CMO & CCO, Visual Art Group
Tel. +46 72 333 23 83, monika.lindquist@visualart.com

Andreas Ström, CRO, Visual Art Group
Tel. +46 72 205 05 13, andreas.strom@visualart.com

Visual Art er den markedsledende helhetsleverandøren av digitale kommunikasjonsflater (Digital Signage) i Europa, med hovedkontor i Stockholm. Selskapet startet i 1997 og har i dag rundt 140 ansatte innen blant annet salg, tech, strategisk og kreativ innholdsproduksjon og support. Visual Art er en teknologi- og datadrevet og strategisk partner som hjelper kundene sine med å skape reell forretningsverdi og nå sine KPIer. www.visualart.com

Omsetning: 210 millioner SEK (2021)

Programvarelisenser: 40 000 lisenser i 32 land.

Ansatte: ca 140 ansatte i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Spania, Storbritannia og USA.

Kundeutvalg: McDonald's, Subway, ICA, Unibail-Rodamco-Westfield, Circle K, 7-Eleven, SEB, AMF Fastigheter, Audi og AB Nordiska Kompaniet

Omsetning: 210 millioner SEK (2021)

Programvarelisenser: 40 000 lisenser i 32 land.