Ta enda bedre vare på helsen din med personlige råd og dokumentert effekt som støttespillere

For en raskt voksende og stadig mer helsebevisst befolkning har det nå blitt helt vanlig å ta en blodtest før man begynner på et nytt kosttilskuddregime. Men hvordan kan du vite sikkert om resultatet forteller deg nøyaktig hva kroppen din trenger? Zinzino har engasjert et uavhengig spesiallaboratorium til å foreta anonymiserte, vitenskapelige analyser av tørket blod. Resultatene gir deg detaljert informasjon om din nåværende ernæringsstatus, og kan også brukes til å utarbeide personlige råd om hva du kan gjøre for å bevare en god helse og ha det bedre i hverdagen.

Flere og flere av oss etterspør skreddersydde produkter og personlig tilpassede opplegg for å bedre helsen vår. Kunnskap er makt, men også sjelefred. Kroppen din har mye på hjertet, men det er ikke alltid så lett å tolke hva den prøver å fortelle deg. Derfor er en portefølje av vitenskapelige helsetester en viktig del av Zinzinos skreddersydde kosttilskudd, og et naturlig utgangspunkt for kunder som vil gjøre alt de kan for å opprettholde en god helse i mange år. Helsetestene gjøres av kunden selv hjemme, og den første kartlegger hva kroppen din trenger nå, mens de etterfølgende avdekker hvordan den reagerer på tilskuddene du tar.

En vanlig kostholdsplan går ut fra hva du spiser og lages for å hjelpe deg med å ta sunnere valg i hverdagen. Et godt utgangspunkt er å velge matvarer som gir den ideelle balansen mellom ulike essensielle fettsyrer i blodet. For å sørge for at viktige organer og funksjoner som hjerte, hjerne og syn fungerer normalt, er det viktig å ha akkurat passe med omega-6- og omega-3-fettsyrer i blodet. Villfanget fet fisk som sardiner, ansjos, makrell og laks, samt linfrø eller valnøtter er gode kilder til disse fettsyrene. For å dra nytte av de gunstige helseeffektene de gir, må du imidlertid få i deg til sammen 2 gram omega-3 og omega-6 hver dag. Det er ikke så enkelt å få i seg så mye bare fra maten vi spiser, og derfor tyr stadig flere av oss til omega-3-tilskudd, som for eksempel Zinzinos BalanceOil+. Sistnevnte er en unik, norskutviklet synergetisk sammensetning laget av fiskeolje med høy renhetsgrad og kvalitet og førsteklasses extra virgin olivenolje. Den er rik på kraftfulle antioksidanter som bidrar til at kroppen tar opp mest mulig omega-3. Per i dag er det ingen andre produsenter av kosttilskudd som kan vise til like solid dokumentasjon på at tilskuddet deres faktisk gjør en forskjell i kroppen. Zinzino kan nemlig støtte seg på harde, vitenskapelige fakta fra Balansetesten, som er en omfattende DBS-test der man kontrollerer tørket blod avsatt på papir for spor av fettsyrer.
– Ved å bruke blodtester til å sjekke ernæringsstatus kan man få relevante og målbare indikatorer på hvordan kroppen reagerer på endringer i kostholdet, sier Ola Eide, grunnlegger av BioActive Foods AS og utvikler av Zinzinos balansekonsept med BalanceOil+-serien og Balansetesten.

Nøkkelen til kroppens hemmeligheter
Balansetesten fra Zinzino er en vitenskapelig DBS-test som gir unik, anonymisert informasjon om kroppens nåværende ernæringsstatus. For å lage en fettsyreprofil for deg og kartlegge hvordan kroppen din reagerer på tilskuddet, avsettes noen dråper blod fra fingertuppen din på en spesiell type teknisk papir. Laboratoriet sjekker hvor mye blodet ditt har av de 11 mest vanlige fettsyrene, som utgjør 98 prosent av alle fettsyrer i blod, i en første grunnlinjetest som skal avdekke eventuelle mangler. De etterfølgende testene overvåker hvordan kroppen din reagerer på omegatilskuddet slik at du kan justere inntaket etter behov.

Ola Eide forklarer at nøkkelen til et effektivt tilskudd er å sørge for at cellene i kroppen klarer å ta opp og nyttegjøre seg av de aktive næringsstoffene og at konsentrasjonen av næringsstoffer er optimal. For å kunne måle effekten og utarbeide en grundig og pålitelig rapport, blir det tørkede blodet analysert for en rekke biomarkører, blant annet mengden omega-3- og omega-6-fettsyrer og balansen mellom dem, fettkvaliteten i kroppen, din generelle hjernehelse, betennelsesgraden i kroppen og om cellene er flytende nok til å absorbere næringsstoffene.
– Ved å sammenstille disse biomarkørene med helsetilstanden din, kan Zinzino lage en fettsyreprofil som er unik for deg. Denne profilen vil være utgangspunktet for å gi deg ernæringsråd som er skreddersydd for dine behov, forteller Eide.

Går i bresjen for en ansvarlig industri
Slike blodanalyser gjøres vanligvis internt hos både leverandører og produsenter, noe som krever regelmessige og grundige kontroller hvis man vil sikre pålitelige testresultater av høy kvalitet. For å sørge for objektive analyser, korrekt håndtering og upartiske resultater og en tydelig plan for å utforme og evaluere ernæringsråd, var Zinzino allerede fra starten av klare på at deres blodtester bare skulle behandles hos uavhengige spesiallaboratorier. Selskapet har siden 2012 samarbeidet med Vitas. Vitas er et uavhengig, GMP-sertifisert kjemilaboratorium som holder til i Forskningsparken i Oslo, og som per i dag er nummer én i verden innen analyse av tørket blod (dried blood spot, DBS). Resultatet av dette langvarige samarbeidet er en database som i 2023 hadde vokst til mer enn en million uavhengig håndterte og vitenskapelig analyserte prøver av tørket blod, og som dermed er verdens største i sitt slag.

Daglig leder i Vitas Thomas Gundersen forklarer at selskapet har nær 30 års erfaring med å bruke ny teknologi til å levere høykvalitets analysetjenester til internasjonale forskningsinstitusjoner, større sykehus, anerkjente universiteter og globale bioteknologiselskaper som Zinzino. Målet deres har alltid vært å sørge for riktig håndtering, full pålitelighet og uslåelig kvalitet ved å levere nøyaktige og håndgripelige resultater som er tilpasset formålet.
– Vi mener at bransjen skal etterleve strenge etiske og kvalitetsmessige standarder, sier Gundersen. Det betyr at vi skal være åpne om metodene våre, hele tiden utvikle forskningen vår, respektere personvernlovgivningen og overholde alle krav til nøyaktighet. Som verdensledende på DBS-feltet legger vi stor vekt på disse prinsippene. Vi vet at både kundene våre og samfunnet som helhet forventer at vi tar ansvar for å sikre trygge og effektive helseløsninger, fortsetter han.

Forskningsbasert kunnskap gir en friskere befolkning globalt
Vitas’ samarbeid med Zinzino handler først og fremst om å levere pålitelige og konkrete data som kundene kan bruke til å ta en informert beslutning om hva de kan gjøre for å få bedre helse. Ifølge Gundersen er Zinzino den eneste produsenten av kosttilskudd som benytter DBS-tester til å få produktet sitt godkjent av en tredjepart.
– Ingen andre bruker informasjon fra DBS-tester på samme håndfaste måte som Zinzino. De har knekt koden for hvordan man henter kunnskap fra bare én dråpe blod, og lar den komme millioner av mennesker til gode. For oss forskere er det ikke nok bare å vite sannheten – vi må bruke de viktige funnene fra forskningen vår i den virkelige verden, der den betyr mest. Vi føler oss heldige som ikke bare får jobbe med den nyeste teknologien, men også er store nok til å kunne kommunisere funnene våre globalt og bidra til at mennesker over hele verden kan få bedre helse, avslutter Gundersen.