Tunga lastbilar 2022: El ökar mest, gas är större

De eldrivna lastbilarna ökar över 200%, men de gasdrivna är tre gånger vanligare. Det visar 2030-sekretariatets genomgång av registreringen av nya tunga lastbilar 2022. 2030-sekretariatet uppmanar nu regeringen att slå vakt om goda villkor för biogasen och att stärka stödet till lastbilar och bussar på el och förnybara drivmedel.

– Nu skjuter omställningen fart också för de tunga lastbilarna. Eldriften mer än tredubblades i försäljningen på ett enda år, samtidigt som gasdriften tar nya marknadsandelar. Därtill kör många sina diesellastbilar på förnybar RME och HVO – det fossila kan snart vara på undantag om vi fortsätter på den inslagna vägen, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Eldrivna lastbilar stod år 2022 för nästan tre procent av alla nya lastbilar över 16 ton, upp 210 procent jämfört med året innan. Gasdrivna tunga lastbilar hade år 2022 en marknadsandel på dryg åtta procent, en ökning med 36 procent jämfört med året innan. Etanol ED95-drivna lastbilar har i praktiken helt försvunnit från marknaden och laddhybrider är sällsynta.

– Nu gäller det att hålla ut och hålla i. Regeringen måste tänka om gällande stödet till tunga fordons omställning – den halvering som statsbudgeten för år 2023 innehåller var en nybörjarmiss som de bör korrigera i vårbudgeten. De behöver också trygga fortsatt goda villkor för biogas som drivmedel och jobba för att få ner priserna på HVO och RME, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet riktar också ett tack till ledande transportköpare, som med klimatkrav bidragit till att åkerier kan investera i lastbilar på el och biogas. ”De stora transportköpare som enbart upphandlar på lägsta pris lämnar en klimatets springnota efter sig. Framtiden tillhör de som är en del av lösningen, inte de som är en del av problemet.”

Lastbilar över 16 ton
Drivmedel

Helår 2022

Helår 2021

Förändring % 2022

Marknadsandel % 2022

Diesel/HVO 100

87,8

ED95

El

Elhybrid

Gas

Laddhybrid

Ospecifierat

1,0

Totalt

3,5

All statistik kommer från Mobility Sweden.

För ytterligare information: Se 2030-sekretariatet.se. Intervjuer via Agnes Bondelid

• Miljö, energi

2030-sekretariatet är Sveriges nationella sekretariat för omställningen till fossilfria transporter och resor. Vi bildades samtidigt som 2030-målet antogs för att stötta politiker, näringsliv och resenärer i omställningen. Med över 60 partners arbetar vi brett med alla delar av transportsektorns omställning, från drivmedel till fordon och beteende.

By 2030, the fossil carbon dioxide emissions from the Swedish transport sector are to decrease by 70 percent compared to 2010 – the toughest climate goal in the world. The 2030-secretariate is the official, national NGO supporting the decarbonization of the transport sector by monitoring Swedish politics and advise further actions. We consist of a “coalition of the willing”; national and international companies and business organizations sharing the same goal of a sustainable Swedish transport sector.