Tier Mobility ny partner i 2030-sekretariatet

2030-sekretariatet välkomnar Tier Mobility som ny partner. Som mikromobilitetstjänst är Tier Mobility en viktig pusselbit i den urbana resekedjan. Tillsammans med partners inom bl.a. kollektivtrafik, tåg, cykel och taxi kan e-sparkcyklar bidra till längre, mer flexibla, gröna resekedjor.

Beteendeförändringar, inte minst på vardagsnivå, beräknas stå för cirka en tredjedel av de utsläppsminskningar som måste till för att Sverige ska nå klimatmålet för transportsektorn till 2030. Maria Stenström, beteende och mobilitetsansvarig vid 2030-sekretariatet efterfrågar större flexibilitet mellan de olika resealternativen och ett spektrum av lösningar där kundbehoven står i fokus.

– För att ställa om transportsektorn behöver vi utgå från de behov som styr vårt resande. Här behöver etablerade, större aktörer samarbeta med nytänkande, mer snabbfotade företag för att skapa en flexibel mobilitet som möter människornas behov. Tier Mobility är en viktig pusselbit i den kedjan och erbjuder ett nytt färdsätt som komplement till andra transportalternativ.

Tier Mobility profilerar sig själva som ett alternativ till bilen i stadsmiljö, där användarvänlighet och flexibilitet är ledord. Framåt finns planer på att expandera färdalternativen till att inkludera e-cyklar och e-mopeder. Sedan 2020 är Tier Mobility klimatneutrala och har som mål att som företag bli helt fossilfria.

– Som partner i 2030-sekretariatet har vi möjlighet att möta andra mobilitetsaktörer för smartare samverkan, där mikromobilitet både kan inspirera och spela en avgörande roll i omställningen till fossilfria resor. Om vi vill att fler ska välja bort bilen behöver alternativet vara praktiskt och enkelt att använda. Här fyller Tier Mobility en funktion i städerna som kompletterar de mer traditionella alternativen, säger August Svedestedt, Sverigechef, TIER Mobility.

2030-sekretariatet ser ett behov av ett bredare samspel mellan mobilitetsaktörer där utbyte av erfarenhet och egenskaper står i centrum. De nya mikromobilitetsaktörerna med sin startup-kultur präglas av snabbfotad kundanpassning. Här kan befintliga mobilitetsaktörer låta sig inspireras, menar Maria Stenström. Hon fortsätter:

– Vi har saknat pusselbiten som står för de korta, snabba resorna inom städerna. Tier Mobility erbjuder möjligheten att resa mellan bussen och arbetsplatsen, mellan parkeringen och matbutiken. Nästa steg är att integrera biljettsystem och färdplanerare så att de olika färdmedlen blir ännu mer lättillgängliga för de resande. Först när den fossilfria resekedjan blir bättre och enklare än den fossila kan vi se de större förändringarna i resvanor.

Vill du veta mer om 2030-sekretariatet eller Tier Mobility? Kontakta

Jakob Lagercrantz
Vd, 2030-sekretariatet
jakob.lagercrantz@2030sekretariatet.se

• 2030-sekretariatet

2030-sekretariatet bildades för att stötta den svenska omställningen av transportsektorn. Med över 60 partners arbetar vi brett med alla delar av transportsektorns omställning, från biodrivmedel till fordon till vårt resande.