Svenska företag i skuggan av geopolitisk instabilitet

Svenska företag i skuggan av geopolitisk instabilitet

Svenska företag i frontlinjen – Anpassar sig till en ny era av geopolitisk instabilitet och cyberhot

I takt med att den globala geopolitiska spänningen tilltar, finner sig svenska företag i en allt mer utmanande position. Konflikter och oroligheter på den internationella arenan, särskilt påverkan från länder som Ryssland, Kina och Iran, ställer höga krav på företagens förmåga att anpassa sig och förbereda sig för osäkra tider. Svenska företag har redan känt av de direkta konsekvenserna av denna orostid, inte minst genom en markant ökning av cyberhot och sofistikerade digitala angrepp mot både stora företag och det breda nätverket av små och medelstora företag (SMEs) som är vitala i leverantörskedjorna.

Dessa cyberangrepp, ofta statligt finansierade och riktade, understryker den akuta risken och behovet av ökad cybersäkerhet inom svensk industri. Detta samtidigt som västvärldens sanktioner, som de mot Ryssland efter dess invasion av Ukraina, kräver omprövning och omstrukturering av företagens leverantörskedjor. Detta medför en komplex labyrint av juridiska och logistiska utmaningar som företagen måste hantera.

"Den ökande komplexiteten och det sofistikerade tillvägagångsättet från utländska statliga aktörer mot våra kunder i Sverige påvisar en omedelbar risk för nationell säkerhet, men även för företagens ekonomiska intressen,” säger Dominic Bowen, chef för strategisk rådgivning och internationella risktjänster på 2Secure. Han understryker vikten av att svenska företag, oavsett storlek, erkänner denna verklighet och vidtar åtgärder för att säkerställa kontinuitet i verksamheten.

Säkerhetspolisen lyfter fram en komplex hotbild där olika hot samverkar och förstärker varandra. Sverige står inför en långvarig allvarlig säkerhetspolitisk situation, där både främmande makters aktiviteter och våldsam extremism bidrar till de säkerhetshotande aktiviteterna. Särskilt med Sveriges blivande NATO-medlemskap förväntas Rysslands spionageaktiviteter öka, vilket ställer ytterligare krav på svenska företags vaksamhet och försiktighet.

Tekniska innovationer och försvarsindustrin är särskilt utsatta för denna nya tid av geopolitiska omvälvningar. Företag som Ericsson och Volvo, samt försvarsgiganter som Saab AB, måste navigera genom ett landskap fyllt av spionage, exportkontroller och behovet av att skydda immateriell egendom. Detta kräver förstärkta cybersäkerhetsåtgärder och noggrant genomtänkta strategier för att hantera internationella regler och samtidigt säkerställa operativ säkerhet.

Energisektorn och forskningsområdet är inte heller undantagna från riskerna med utländskt spionage. Enkelheten att starta företag i Sverige har lett till en ökning av företag som fungerar som täckmantel för insamlingsinitiativ från främmande makter, där Ryssland, Iran och Kina aktivt förvärvar svensk teknologi.

I detta komplexa landskap är det avgörande för svenska företag att göra omfattande riskbedömningar och utarbeta robusta krishanterings- och affärskontinuitetsplaner. Att vara välinformerad och engagerad är nyckeln till att framgångsrikt navigera genom dessa utmanande tider. 2Secure betonar vikten av skräddarsydda riskhanteringsstrategier, anpassade inte bara för nuvarande utan även framtida utmaningar.