Modern teknik – modern butik

Modern teknik – modern butik

Det pratas om att en modern butik måste ha modern teknik. Vi lever i en uppkopplad tid där den köpstarka generationen är vana teknikanvändare. Så varför inte utnyttja den teknik som finns och ständigt utvecklas till att tänka lite kreativt i butikerna.

Ett steg i att tänka omnichannel är att sprida mer teknik i butikerna. Informationsmöjligheterna online är enorma och butikerna måste försöka hitta vägar för att göra den tillgänglig även där. Det kan handla om surfplattor eller andra enheter för att visa produkter och merköpsmöjligheter, för att beställa på nätet direkt från butiken, eller helt enkelt bara dela med sig av informationen.

QR-koder scannas snabbt och enkelt och kan presenteras på mängder av ställen, det är bara fantasin som sätter gränserna. Tänk gärna på att förklara för kunden vad den får ut av att scanna koden, om det är ett erbjudande, mer utförlig produktinformation eller inspiration, eller helt enkelt att komma till rätt sida i webbutiken. En av fördelarna som kommer av det här är att kunna se vilka produkter kunden är intresserad av i butiken. Digitala beröringspunkter i butiker kommer att bli vanligare och konsumenterna mer benägna att använda dem. Använda på rätt sätt kan de vara en stor tillgång även i de fysiska butikerna.

I april öppnar Lekmer en stor barn- och babybutik i Stockholm som hittills bara funnits på nätet. Men förutom att kunna klämma och känna på varorna kommer kunderna att kunna känna igen sig från näthandeln. Butiken tar inte emot kontanter, utan man kan betala med kort eller faktura kostnadsfritt. Det kommer att finnas onlinestationer med tillgång till hela utbudet på Lekmer.se och stora digitala bildskärmar. Lösningen för den digitala butikskommunikationen levereras av ZetaDisplay. Deras utveckling går mot lösningar som integreras med webbplatser och sociala medier och appar som interagerar med kunderna och automatiska byten av budskap på de digitala bildskärmarna.

Att visa upp en affärs fulla utbud i en butik kan jag tycka är en av mest självklara och viktiga sakerna, oavsett om det handlar om att visa det i en butik eller på e-handeln. Är en vara slutsåld online eller i butik vill jag ändå kunna se att den finns, den kan ju finnas tillgänglig i någon annan kanal.

Bubbleroom.se öppnade sin första affär i mars i Skärholmen, Stockholm där kunderna blir välkomnade av en 3D-skärm. Man behöver inga speciella glasögon för att titta på skärmen som i nuläget visar upp bubblor och loggan, men på sikt kommer den att användas till att marknadsföra produkter. I stället för att hålla på att klä om skyltdockor kommer mängder av stylingmöjligheter att kunna visas på skärmen.

Det tycker jag hade kunnat vara ett enormt lyft att i stället för att se kläder som nålats ihop på skyltdockor, kunna se hur olika storlekar ser ut på olika modeller och i olika kombinationer. Jämför man det med en platt bild på en plansch som dessutom måste bytas ut ganska ofta är det inte svårt att föredra den tekniska lösningen.

När det gäller att engagera kunderna i butik är McQ by Alexander McQueens flaggskeppsbutik i London ett bra exempel. Där kan man fota och dela sin outfit i en stor digital spegel som annars kan visa modellbilder med produkterna. Det räcker att gå förbi den så kommer den automatiskt i spegelläge och man kan sedan välja att dela sin bild via till exempel e-post eller Facebook.
De har även en stor touchscreen där man kan titta på innehåll i kataloger och filmklipp, visa det på en stor skärm på väggen, eller dela med sig av det på samma sätt som i spegeln. Snygg modern teknik i butikerna som kommer att bli allt vanligare även i Sverige.

Vi kommer att få se allt fler seriösa satsningar på omnichannel hos svenska detaljhandlare de närmsta åren. Vi är redo att ta till oss tekniken i butikerna. Det är bara att visa oss.