Pre D-Congress 2021 - spaningar från livesändningen

Pre D-Congress 2021 - spaningar från livesändningen

Den 11 mars var det tänkt att vi skulle samlas på Svenska Mässan i Göteborg för att träffas på D-Congress och prata e-handel. Men det får vi göra den 28 oktober i höst och fick i stället en uppvärmning på Pre D-Congress som sändes digitalt. Tillsammans får vi forma en agenda i en tid som är oviss, där det digitala är först. Branschen har blivit än mer dynamisk, företag har fått hitta sina sätt att ta sig framåt med förändrade kundbeteenden och snabba beslut.

Per Ljungberg, VD på Svensk Digital Handel och Eleonor Dahlberg, Vice VD på Svensk Digital Handel ledde oss igenom samtalen under förmiddagen. Coronapandemin har påverkat olika handlare olika mycket och på olika sätt. Karin Johansson, VD på Svensk Handel pratar om att branschen är tudelad. De har jobbat mycket med stöd och support för alla medlemsföretag och rådgivning. De har sett att mindre vikt läggs på hur vi ser ut när vi är mer hemma än ute i sociala sammanhang, och att intresset i stället ökar för hur vi har det hemma där vi varit mer än ett vanligt år. Fokus har legat på snabba, effektiva hemleveranser och olika former av boxlösningar som ökar mer och mer.

Freddy Sorbin, Ordförande Svensk Digital Handel och VD på Kicks pratade om vikten att möta kunden digitalt på något sätt. Hur värderingsdriven handel kommit upp starkt på agendan tillsammans med ett mer hållbart tänk. Han riktade även kritik mot fastighetsägare där han menar att det måste vara en mer win-win-mentalitet för fysiska butiker.

Panelen pratade även om att använda butiker som minilager för att snabbt få ut e-handelsvarorna och andra innovativa lösningar. Det som krävs framåt är att få ihop kanalerna. Ett socialt sammanhang har visat sig vara viktigare för många än vad vi trott innan vi levde med de begränsningar vi tvingats till det senaste året. Social shopping går även att få till i e-handeln på olika sätt.

Hållbar innovation är framtidens affär

Jennie Rosén, VD på branschorganisationen Swedish Fashion Council tar upp att mer hållbara kläder behöver produceras och färre plagg. Många kläder som producerat i dag används inte. Det pågår även många forskningsprojekt för att bli bättre på att återvinna och sortera textiler. Swedish Fashion Council arbetar även som inkubator för talanger som kan hjälpa modeindustrin framåt.

Modeindustrin befinner sig i en digital transformation – pandemin har påskyndat den förändring som redan var på gång. En del som växer mycket är uthyrning, second hand och vintage. Recommerce spås öka ytterligare inom de närmsta åren.

Den fysiska butiken kommer att vara relevant, men innehållet kommer att behöva ändras. Kreativitet och vad man gör med det fysiska mötet kommer att vara viktigare. Jennie tror även att vi kommer att se fler pop-up-koncept.

Jacob Skragge, medgrundare och VD på All Blues som säljer smycken för män och kvinnor pratar om en form av Direct to Consumer-revolution där Instagram drivit på detta. Det är inte längre nödvändigt att finnas i vissa speciella butiker eller tidningsannonser. Det ges större möjligheter att äga varumärket och kommunikationen med kunderna, något som de ser som en stor skillnad mot när deras företag grundades.

Emelie Gustafsson Maistedt är grundare på Gemme Collective som är en marknadsplats där du kan hyra plagg från privatpersoner, influencers och direkt från varumärken. Hon menar att modeindustrin redan har blivit digital i mångt och mycket, men att hållbarhet nu är viktigt att få upp på agendan. Hon resonerar om hur man kan tjäna pengar på att vara mer hållbar och inte bara använda det för marknadsföring.

Förenkla givarresan

Klarna och Cancerfonden pratade om sin satsning för att förenkla givarresan. Cancerfonden ville nå nya givargrupper – givarviljan finns där, men upplevelsen behövde bli smidigare.

Klarna pratade om Blue dot consumer – innan såg vi en karta, vart är jag och vart ska jag. I dag öppnar du Google Maps och ser den blå pricken, där är jag och sedan utgår världen ifrån en själv. Oavsett om det är att ge eller köpa jobbar Klarna med att det ska vara lätt att betala och slutföra köpet.

Målet på årets Cancergalan var 10 000 nya månadsgivare för Cancerfonden, det blev 42 000. 27 000 av dessa var digitalt, en femdubbling mot tidigare år. Jag är en av de nya månadsgivarna som använde Klarnas tjänst den kvällen och det var verkligen lätt att hjälpa till. Vill du också vara med och bidra är det bara att scanna QR-koden på bilden och testa Klarnas smidiga givartjänst tillsammans med Cancerfonden.

Cancerfonden

Bättre upplevelse och flexibla kundresor

Det var flera e-handlare som delade med sig av sina erfarenheter. Elkjøp pratade om att betalningar behöver bli mer omnichannel så att kunden får samma möjlighet oavsett kanal. De betonade även vikten av att kunna leverera snabbt i en föränderlig värd. Deras tips för att lyckas är korta beslutsvägar och att bygga flexibelt.

Även Apoteksgruppen pratade om att försöka förutse och att bygga för att kunna ändra. Det här är något vi känner igen väl på 3bits, vi pratar alltid om att bygga skalbara lösningar så att du är redo när e-handeln växer.

Tillit – Nyckeln till tillväxt i en värld av ovisshet

Årets tema på D-Congress är Tillväxt i en tid av ovisshet med huvudtalare Rachel Botsman som är ledande expert på tillit i en digital värld. Under en intervju inför D-Congress pratade hon om den digitala transformation som pågår och att nu tillit får en än större betydelse i affärsvärlden. Tillit handlar om sårbarhet och förväntningar. Ny teknik tillåter oss att göra tillitssprång. Att hyra bostad från en främmande person när man är på semester kändes kanske främmande förut, men är nu en självklarhet för många.

Rachel pratar om hur tillit har förändrats:

• Du behöver hitta det lilla i det stora.
  • Kunder är väldigt intresserade av vad som händer bakom stängda dörrar.
  • Du kan göra hur mycket reklam du vill – i slutändan är det konsumentgruppen som bestämmer vad ditt företag står för.

Hon pratar även om mängden av falska nyheter som cirkulerar och att det tar mycket energi att sortera ut vad som är sant och inte. Det är en av anledningarna att vi vänder oss till storytelling. Tillit ligger mycket i varför vi gör saker.

Ett sista tips är att vara medveten och identifiera var ditt företags tillit brister enligt era kunder. Lyssna på dem, om de säger att det finns ett problem med kundtjänst måste du adressera det.

Avslutningsvis presenterades en av talarna som kommer att avrunda D-Congress i höst – Kate Ancketill som är en av de främsta talarna inom trender och retail, det vill ni inte missa på Svenska Mässan i Göteborg den 28 oktober.