Pressmeddelande -

Markant ökad användning av sociala medier bland svenska samhällsjournalister i sitt arbete!

Som en del av PR-Barometern Samhälles årliga undersökning ställs bland annat generella frågor om samhällsjournalisters användning av sociala medier i Sverige.

I följande dokument (PDF) kan läsaren tydligt se resultaten på de två avsnitten kring sociala medier; Använder sig journalister av sociala medier och vilka de använder sig mest av.

Rubriker från 2011 års undersökning:

Markant större användning av social medier som källa till artiklar för journalister i Sverige!

Twitter är mer och mer populärt medan bloggar blir mindre användt än tidigare år!

Skulle du vara intresserad av att fördjupa dig mer i materialet, är du välkommen att kontakta Marknadschef Markus Sjöholm på +46 735 32 58 95 eller ms@aalund.com.

......................................................................................................................................................

Kort bakgrundsfakta – Undersökningen i helhet

409 samhällsjournalister från nationella, regionala och lokala medier i Sverige har deltagit i Aalund Nordics årliga kommunikationsanalys PR-barometer Samhälle.

Journalisterna utvärderar deras kontakt/relation till och uppfattning av 3-5 offentliga organisationer/verksamheter som de har undersökt eller arbetat med det senaste året. Intervjuerna genomfördes under hösten/vintern 2011 och är fjärde året rad som undersökningen genomförs                    – totalt har 70 organisationer blivit utvärderade i 2011.

Samtidigt som undersökningen genomfördes i Sverige har motsvarande undersökning genomförts i Norge, Danmark och Finland.

I allt har ca. 1.700 journalister intervjuats via telefonintervjuer.

• användning
  • sociala
  • medier

Undersökningen genomförs av Aalund Nordic - ett av nordens ledande företag inom marknadsundersökningar – med kontor i Sundsvall, Köpenhamn, Århus, Oslo, Trondheim och Helsingfors. Företaget grundades 1991 och har med konceptet ”kvalitésäkring” blivit en prioriterad leverantör till många ledande företag och organisationer inom Sverige, Danmark, Norge och Finland. Utöver PR-barometern Samhälle gör Aalund en lång rad andra bransch- och marknadsundersökningar och erbjuder därtill en omfattande rådgivning på bakgrund av den kunskap som samlas in.

Läs mer på www.aalund.com.

Markus Sjöholm

Presskontakt Marknadschef Sverige +46 60 17 84 13