Hyresförhandlingen för 2023 är klar

Hyresförhandlingen för 2023 är klar

Efter en ovanligt lång och utdragen hyresförhandling har nu Eidar Trollhättans Bostadsbolag och Hyresgästföreningen kommit överens om 2023 års hyror. Eidar sökte medlingshjälp av tvistlösningsorganet Hyresmarknadskommittén (HMK) som nu har återkommit med ett beslut om en hyreshöjning på 4.45%. Detta beslut har nu Eidar och Hyresgästföreningen tecknat en överenskommelse om.

- Vi är glada att vi nu är i mål med hyresförhandlingen, så att våra hyresgäster får veta vilken hyra de nu får. Naturligtvis hade det varit bra om vi och Hyresgästföreningen hade kunnat enas lokalt, men eftersom vi stod så långt ifrån varandra var detta en bra lösning. Den här höjningen ligger i nivå med övriga branschen, säger Eidars vd Urban Blom.

Hyreshöjningen blir 4,45% för alla Eidars lägenheter och gäller från den 1 januari. Den retroaktiva hyran (jan, feb och mars) kommer läggas på hyran i april, maj och juni. Fordonsplatser omfattas inte av förhandlingsordningen och var därför inte en del av hyresförhandlingen med Hyresgästföreningen. Prisjustering av fordonsplatser gick vi ut med i höstas.

Årets hyresförhandling genomfördes i ett ekonomiskt tufft läge. Kostnaderna för bygg och underhåll har skjutit i höjden, liksom räntekostnader och de kommunala taxorna för vatten, elnät, fjärrvärme och avfall.

- Underhålls- och byggkostnadspriser har ökat med drygt 15 procent, för att ta ett exempel. Vi måste då öka våra inkomster för att kunna fortsätta ta hand om våra fastigheter och vara en bra hyresvärd. Och Eidars inkomst är hyran våra hyresgäster betalar varje månad. Samtidigt vet vi att det är ett besvärligt läge för många idag, så det var viktigt att hitta en bra balans mellan våra kostnader och hyresgästernas situation, säger Eidars vd Urban Blom.

Hyresförhandlingarna startade i slutet av november och avbröts i ett läge där Eidar och Hyresgästföreningen stod långt ifrån varandra med bud på 6,75 respektive 2,9 procents hyresökning för 2023. Eidar sökte då medlingshjälp hos Hyresmarknadskommittén (HMK). I HMK sitter representanter från vår branschorganisation Sveriges Allmännytta och från Hyresgästföreningen.

Förra året slöts även en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innebär en förhandlingsmodell med vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna. Modellen innebär att man ska ta hänsyn till taxebundna avgifter, förvaltning och underhåll, räntekostnader, BNP och inflation under en treårsperiod när man bestämmer hyran.

- Vi har använt oss av modellen när vi räknat ut vårt yrkande. Men under förhandlingen har det visat sig att Hyresgästföreningen väljer att tolka modellen annorlunda, därför var det bra att Hyresmarknadskommittén fick avgöra ärendet, säger Urban Blom.

Med cirka 6 400 hyreslägenheter i hela Trollhättan erbjuder AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag, rum och kök för alla smaker, oavsett vem du är och var i livet du befinner dig. Hos oss kan man bo såväl mitt i stan som i radhusidyller nära naturen, i nybyggt, miljonprogram eller sekelskifteshus, i studentlägenhet eller Trygghetsboende. Vi ägs av Trollhättans Stad, vilket innebär att vi i praktiken är alla Trollhättebors eget bostadsbolag.

Skolor, äldreboenden och affärslokaler

Förutom våra lägenheter erbjuder vi affärslokaler och förvaltar också särskilda boenden för äldre, plus ett stort antal skolor och förskolor. Eidar ingår i Sveriges Allmännytta som är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag.

Vi är hemma i Trollhättan

Det viktigaste vi har är våra hyresgäster. De som redan bor hos oss eller hyr har lokal hos oss. Vi jobbar varje dag för att våra hyresgäster ska trivas med oss och hos oss.

Vårt mål är att alla hyresgäster ska känna sig viktiga och att vi förvaltar och underhåller deras hem på bästa sätt.  Underhåll och renovering är viktigt både för hyresgästen, fastigheten och för oss som seriös hyresvärd.

Men den där varma, stolta känslan när man öppnar dörren till sitt hem kommer ur så mycket mer. Den yttre miljön viktig, med planteringar, skötsel och belysning. Precis som att det är viktigt att vi arbetar hållbart. Att alla fastigheter är klimatsmarta och att vårt sociala hållbarhetsarbete är inkluderande och välkomnande - och att mötet bygger på ömsesidig tillit.

Förvaltning är såväl vardag som vision. Vi vill vara den bästa värden våra hyresgäster upplevt.

Hem till framtiden
    Vi på Eidar har de senaste åren byggt drygt 600 lägenheter. Det är viktigt i en tid av bostadsbrist, i princip i hela Sverige. Idag är det tyvärr kö till boende och det måste vi tillsammans hjälpas åt att lösa. Vi visar mer än gärna vägen till ett smidigt boende, där man slipper ta dyra lån, klippa gräs och måla. Allt det där ingår i hyran. Och lite till. VI är alla Trollhättebors eget bostadsbolag.

"Vi jobbar varje dag för att du som hyresgäst ska trivas"

Urban Blom, VD, EIDAR