Botkyrkabyggen avslutar projektet med andelsägarmetoden

Botkyrkabyggens styrelse har beslutat att inte göra fler ombildningar till andelsägarlägenheteram och erbjuder nuvarande andelsägaream ett återköp där de får tillbaka det belopp de betalade för lägenheten och att bo kvar som hyresgäster.

Syftet med att införa andelsägandeam i Botkyrkabyggen var mycket lovvärt: Att ge möjlighet till hyresgäster att få äga sitt boende och bryta segregationen i bostadsområden samtidigt som bolaget skulle få in nödvändig finansiering till sina många renoveringar.

- Samarbetet med Andelsägarbolagetam har varit bra, bolaget är nytänkande i bostadsbranschen och Botkyrkabyggen var pionjär med att pröva metoden. Andelsägarmetodenam hade en del osäkerhet som både bolaget och Andelsägarbolagetam var medvetna om vid införandet. Därför valde Botkyrkabyggen att bedriva den i ett begränsat referensprojekt med syfte att utvärdera metoden. Efter en grundlig utvärdering med enkäter, intervjuer, workshops och utlåtanden från extern expertis gör vi nu ett avslut, säger Bosse Johansson, ordförande i Botkyrkabyggen.

Idag finns 65 andelsägarlägenheteram och Botkyrkabyggen erbjuder alla befintliga andelsägaream ett återköp av lägenheten. Brev har skickats med erbjudande om återköp som motsvarar den investeringsnivå som gällde vid den senaste överlåtelsen och bolaget kommer att boka möten med alla andelsägaream om detta. Det tredje steget i referensprojektet där hyresgäster i utvalda fastigheter erbjöds att bli andelsägaream hösten 2019, genomförs inte.

- Jag förstår att beslutet kan mötas av blandade känslor hos både andelsägaream och hyresgäster. Botkyrkabyggen ska agera ansvarsfullt och därför baseras vårt erbjudande om återköp på principen att andelsägarenam ska återfå det belopp de betalade för lägenheten. En del andelsägaream har köpt lägenheten till ett kraftigt rabatterat pris och andra till ett mer marknadsmässigt pris, vilket innebär att summan som erbjuds till olika andelsägaream varierar. Vi säkerställer även att servicen från Botkyrkabyggen till nuvarande andelsägaream och deras grannar som är hyresgäster, fortsätter att vara hög. Vi är måna om att ha en nära dialog med de som berörs, säger Bosse Johansson.

Anledningarna till att styrelsen beslutat att avsluta andelsägarmetodenam i Botkyrkabyggen är juridiska och ekonomiska. Det rättsliga läget för upplåtelseformen är otydligt och oprövat och utan möjlighet att pantsätta andelarna, blir värdet på andelsägarlägenheteram mycket osäkert. De andelsägaream som inte får stora rabatter vid förvärvet och förväntar sig en vinst vid försäljning på den öppna marknaden, kommer få svårt att sälja till ett pris som möter deras förväntningar. Till detta kommer att marknaden för andelsägarlägenheteram är mycket liten och att den osäkerhet som svensk ekonomi är i idag kan göra att investerare söker sig till säkrare placeringar.

Styrelsen konstaterar också att de syften som fanns för att introducera metoden idag uppnås på andra sätt. Botkyrkabyggens nuvarande arbete för inkludering och ökad trygghet samt bolagets renoveringsstrategi fungerar mycket väl.

Fakta:

• Botkyrkabyggen avslutar referensprojektet Andelsägandeam
  • Botkyrkabyggen ska inte ombilda några fler lägenheter till andelsägarlägenheteram
  • Botkyrkabyggen erbjuder andelsägarnaam ett återköp där de återfår det belopp de köpte lägenheten för samt lagfartskostnaden, köpoäng motsvarande boendetid och bostaden i form av en hyresrätt
  • Botkyrkabyggen ska fortsätta förvalta andelsägarlägenheteram till dess att alla andelar är återköpta
  • Prisindikationen vid återköp av andelsägarlägenheteram fastställs för respektive objekt till den investeringsnivå som gällde vid den senaste överlåtelsen med sista tillträdesdag senast den 1 juni 2020, plus lagfartskostnad.