Botkyrkabyggens biodlare i en av Botkyrkabyggens bigårdar.

Botkyrkabyggens bi-ambassadörer bidrar till biologisk mångfald

Under våren 2024 inleder Botkyrkabyggen ett projekt för att ytterligare involvera hyresgästerna i arbetet för biologisk mångfald. Botkyrkabyggens hyresgäster i Norsborg och Storvreten har nu möjlighet att engagera sig som bi-ambassadörer.

Botkyrkabyggen arbetar på olika sätt för att bidra till den biologiska mångfalden. Sedan flera år tillbaka har Botkyrkabyggen bisamhällen i Norsborg och Storvreten och nu har arbetet kring bigårdarna utvecklats ytterligare genom att hyresgäster har möjlighet att bli bi-ambassadörer.

– Som bi-ambassadör bidrar man till den biologiska mångfalden samtidigt som man är med och skapar en vacker och trivsam miljö där man bor och dessutom har möjlighet att bygga relationer till sina grannar, säger Anna Rang, områdeschef på Botkyrkabyggen.

Genom att engagera sig som bi-ambassadör får hyresgästerna möjlighet att lära sig mer om bin, sköta om bin i bigården, skörda och slunga honung och vara med och planera skördefest och annat kul tillsammans med sina grannar. Under våren har de nya bi-ambassadörerna och Botkyrkabyggens biodlare haft de första träffarna. Tillsammans med Botkyrkabyggens fastighetsvärd kommer bi-ambassadörerna bland annat att återuppliva en äng vid Branta backen och dessutom se till att det planteras blommor i odlingslådorna vid bigården.

Utöver arbetet med bigårdarna har Botkyrkabyggen också tagit ett aktivt beslut om att dröja med gräsklippningen på vissa platser för att pollinerande insekter lättare ska kunna hitta mat under vår och tidig sommar. I Botkyrkabyggens gräsmattor växer ofta maskrosor, vitklöver och tusensköna – växter som är rika på pollen och nektar. Dessutom planterar Tigrarna (barn och ungdomar som tillsammans med Botkyrkabyggen arbetar med bo- och samhällsfrågor i Fittja) blommor i Regnbågsparken i Fittja. Blommorna är både vackra att titta på för människor och fungerar samtidigt bra som mat för pollinerande insekter. Alla dessa initiativ är exempel på Botkyrkabyggens arbete för att bidra till FN:s globala mål nummer 15 om biologisk mångfald och ekosystem.

Bild som bifogas:
Botkyrkabyggens biodlare i en av Botkyrkabyggens bigårdar.
Foto samtliga bilder: Botkyrkabyggen.

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 800 lägenheter i Botkyrka.