Med hjälp av kvinnor ska Fittja bli tryggare och renare

Botkyrkabyggens nya arbetsmarknadsprojekt Qvinna i Botkyrka innebär att 9 tidigare långtidsarbetslösa kvinnor har fått arbete hos Botkyrkabyggen. Kvinnorna bor i Botkyrkabyggens hus i Fittja. Arbetet består i att städa trapphus och se över utemiljön samtidigt som de med hjälp av sin lokala förankring verkar som ambassadörer för Fittja och skapar trygghet och trivsel i området. En dag i veckan får de också undervisning i svenska.

- Det har gått jättebra, kvinnorna gör ett fantastiskt jobb, säger Susanne Axelsson Heldring, HR-chef på Botkyrkabyggen. Vi ser att trapphusen i Fittja är renare och tryggare, och för kvinnorna är det en väg in i samhället. För många av dem är det här deras första jobb i Sverige.

Projektet är en jämställdhetssatsning som är en del i Botkyrkabyggens hållbarhetsarbete. Kvinnorna är anställda under ett år och tanken är att de ska kunna jobba kvar hos Botkyrkabyggen efter det. Planen är också att projektet ska spridas till fler av Botkyrkabyggens områden.

- Vi har mycket att vinna på det här, säger Susanne Axelsson Heldring. Botkyrkabyggen vill hjälpa dessa kvinnor att komma ut i arbetslivet och få möjlighet till sin egen försörjning, vilket är en jämställdhetsfråga.

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 600 lägenheter i Botkyrka.